| عنوان | تأثیر جرایم ناشی از سوء معاشرت زوجین بر وقوع طلاق و پیشگیری از جرم در شهرستان رشت |
| تعداد صفحات | 23 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات پیشگیری از جرم سال 17 پیاپی 65 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
| محدوده صفحات | 43-21 |
| کلید واژه | علل طلاق پیامدهای طلاق روابط نامشروع پیشگیری از طلاق سوء معاشرت رشت (شهرستان) پیشگیری از جرم ارتکاب جرم پیشگیری از بزهکاری طلاق احتمال طلاق معاشرت زوجین |
| چکیده |
زمینه و هدف: امروزه جامعه با افزایش پدیده طلاق در سطح بالایی روبهرو است و مهمترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده به واسطه طلاق دچار تزلزل شده است. این در حالی است که طلاق تأثیرات حادی بر زوجین، فرزندان و جامعه دارد. با پیامدهای نامطلوبی که طلاق دارد، پیشگیری از آن به نوعی پیشگیری از جرم تلقی میشود؛ چرا که در مورد کودکان و نوجوانانی که درگیر طلاق هستند و شخصیت آنها در حال شکلگیری است، بزهکاری یک خطر جدی است؛ بنابراین با توجه به رشد پدیده طلاق در شهرستان رشت، میتوان با شناسایی مهمترین علل و عوامل آن و ارائه تدابیر و اقدامات پیشگیرانه از طلاق جلوگیری کرد. روش: روش تحقیق حاضر کاربردی است و جامعه آماری تحقیق حاضر را 150 نفر از زنان و مردانی تشکیل میدهد که در دادگاه خانواده حکم طلاقشان صادر و به دفترخانه طلاق جهت ثبت مراجعه نمودهاند. روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه تنظیمی توسط محقق بوده که پایایی آن (82/0) گزارش گردید و در نهایت تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش ضریب همبستگی پیرسون در محیط نرمافزار SPSS26 انجام شد. یافتهها و نتایج: یافتهها نشان داد که بیشترین عاملهای مؤثر جرم در وقوع طلاق روابط نامشروع، چت و گفتگو با نامحرم در فضای مجازی، مشکلات اقتصادی (عدم پرداخت نفقه) و خیانت (زنا) است. تحقیق حاضر نشان میدهد یکی از علتهای عمده وقوع طلاق در شهرستان رشت ارتکاب جرایم از ناحیه زن و شوهر است که با بروز طلاق در جامعه جرایم نیز افزایش پیدا کرده و پیشگیری از طلاق به نوعی پیشگیری از سایر جرایم مشهود است. |
| کد مقاله | 44619 |
| تعداد بازدید | 137 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...