• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر قانونگذاری و اجرای کیفر جرایم جنسی در سلامت فرد و جامعه از منظر اسلام
تعداد صفحات 10
نویسنده افسانه محمدسلیمانی - حمیدرضا بصیری
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2 پیاپی 27
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 236-227
کلید واژه قرآن  احادیث  اسلام  آیات قرآن  جرایم جنسی  سلامت اجتماعی  دیدگاه اسلام  حکم تشریعی  تربیت اخلاقی  قانون‌گذاری  جرائم جنسی در اسلام  مجازات جرایم جنسی  تربیت اجتماعی  روایات اهل بیت (ع)  سلامت فردی  آثار تربیتی  احادیث اسلامی  اجرای مجازات  تربیت فردی  
چکیده هدف: در این زمینه پژوهش جامعی که به بررسی آثار تربیتی احکام جرایم جنسی در سلامت فرد و جامعه بپردازد، سراغ نمی رود هرچند در برخی منابع به اختصار، پیرامون آن مطالبی بیان شده است. سؤال اصلی در این مقاله این است: تشریع و اجرای احکام مرتبط به جرایم جنسی در آیات و روایات چه آثار تربیتی دارد؟ این تحقیق با هدف شناسایی تأثیر کیفر ناشی از جرایم جنسی در سلامت فرد و جامعه انجام شده است.
مواد و روش ها: جمع آوری اطلاعات در این مقاله با روش نمونه گیری صورت نگرفته است. این مقاله در حوزه علوم انسانی با روش توصیفی به جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و با ابزار مطالعه و فیش برداری پرداخته است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که اسلام شدیداً با جرایم جنسی خصومت ورزیده تا جامعه را از اختلاط انساب و جنایت بر نسل بشر مصون بدارد. در این مقاله سعی بر آن است تا مسئله احکام مربوط به جرایم جنسی از نگاه صرف به عنوان یک تنبیه بدنی فراتر رفته و ابعاد تربیت اخلاقی آن مورد توجه علمی قرار بگیرد، همچنین سعی شده است که مصالح و مقاصد تربیتی احکام جرایم جنسی مشخص شود.
نتیجه گیری: مباحث حدود برای پیشگیری از انحرافات و جلوگیری از حاکم شدن ناامنی و فساد در جامعه توسط شارع مقدس تشریع گردیده اند و مجازات های متفاوتی بسته به نوع جرایم برای آنها در نظر گرفته شده است تا با برپایی آنها از مصالح بنیادین جامعه پاسداری شود. تمام این مجازاتها دارای آثار تربیتی می باشند که اگر به طور دقیق اجرا شوند می توان به آثار مورد نظر آنها دست یافت.

کد مقاله 44604
تعداد بازدید 73

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397