عنوان
|
مطالعه کیفی الگوهای ارتباطی زنان قربانی خشونت مکرر بر اساس بن مایه تعارضی ارتباط |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
مهسا هونجانی - منصوره السادات صادقی - لیلی پناغی |
مشخصات نشریه
|
رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 11 شماره 6 پیاپی 75 |
تاریخ انتشار
|
شهريور - 1401 |
محدوده صفحات
|
216-205 |
کلید واژه
|
خشونت خشونت علیه زنان روابط اجتماعی تهران الگوی ارتباطی مطالعه کیفی زنان شهر تهران زنان مورد خشونت قرار گرفته تهران قربانیان خشونت زنان خشونت دیده روابط موضوعی روابط اجتماعی زنان قربانیان زن بن مایه تعارضی ارتباط خشونت مکرر
|
چکیده
|
قربانیان خشونت مکرر افرادی هستند که بارها تحت خشونت قرار گرفته و از رابطه خارج نشدهاند. این دسته از قربانیان ویژگیهای منحصربهفردی دارند که به تعاملات پیشینشان وابسته است. این ویژگیها گرچه بر ارتباطات فرد اثرگذارند اما پژوهشها مشخصاً به بررسی الگوهای ارتباطی این دسته از افراد نپرداخته بودند. هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوهای ارتباطی از طریق بن مایهی تعارضی ارتباط بود تا بدین شکل تاثیر احتمالی گذشته افراد را ردیابی شود و از روش کیفی پایه استفاده شد. جامعهی مورد مطالعه، شامل زنان قربانی خشونت مکرر شهر تهران در سال 1400 بود و نمونهگیری پژوهش حاضر پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با نفر هشتم به اشباع رسیده و پایان یافت. یافتهها نشان داد این افراد عمدهی روابطشان را تنها بر حسب نیاز به دوستداشته شدن شکل دادهاند و آرزوهایشان تنوع چندانی ندارد. بهعلاوه در روابط فعلی این افراد یک ترومای ارتباطی دیده شد که از خانواده مبدأ نشئت گرفته و روابط فعلی را تحتتاثیر قرار داده بود. تروما به طور کلی منتقل شده بود اما در ارتباط با افراد گوناگون ویژگیهای متفاوتی نشان میداد. برای مثال الگوهای ارتباطی والدین و همسر کاملا مشابه بود اما رابطه با دوست شکل دیگری داشت. نیاز به خوداظهارگری و مستقل بودن تنها در روابط اجتماعی فرد حضور داشت و میتوان گفت روابط اجتماعی فرد نزیستهی زندگی شخصی و عاطفی این دسته از افراد است. به نظر میرسد آنچه سبب شده بود ارتباطات اجتماعی اندکی از کلیشههای آنها فاصله بگیرد این بود که فرد در این روابط احساس عاملیت میکرد و احساس میکرد در رابطهی برابرتری قرار گرفته است. در نتیجه اگر بناست تکرار خشونت متوقف شود، باید عاملیت و اثرگذاریای که این افراد میتوانند داشته باشند را به تجربه دریابند.
|