عنوان | تأثیر رسانههای جمعی در بازنمایی انتقال ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه - انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه - مصوب حوزوی سال 5 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 26-5 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تلویزیون ارزشهای اجتماعی ماهواره بازنمایی تأثیر رسانه ارزشهای فرهنگی تأثیر رسانه بر زنان مهاباد (شهرستان) رسانههای جمعی انتقال ارزشها بازنمایی ارزشها |
چکیده |
ظهور رسانههای جدید به ویژه تلویزیون، ماهواره و شبکههای اجتماعی فضای جدیدی برای کنشگری زنانه و بازنمایی ارزشهای مدرن در اختیار زنان گذاشته است. در این بین مسئلهای شکل میگیرد با این مضمون که تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی تا چه حد بر ارزشهای فرهنگی زنان شهر مهاباد تأثیر گذاشته است. همچنین شناسایی سایر عوامل اثرگذار در این زمینه، مهمترین هدف این مقاله محسوب میشود. پژوهش حاضر بر روش ترکیبی (کمی- کیفی) استوار است. روش کمی بر پایهی گردآوری اطلاعات از راه پرسشنامهی محقق ساخته با روش نمونهگیری تصادفی بوده است و روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای جهتدار بهمنظور اعتباریابی نتایج یافتههای کمی به عمل آمد. جامعه آماری پیمایش شامل زنان 15 تا 65 سال شهر مهاباد است که بر اساس فرمول کوکران، 366 نفر حجم نمونه تعیین شد. یافتههای پژوهش حاکی است بین شبکههای تلویزیون داخلی و ماهواره خارجی و ارزشهای فرهنگی زنان رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در کنار دو عامل پایهای، استفاده از برنامههای تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی و عوامل دیگری مانند ضعف رسانهی داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، تفکرات سرمایهداری و اومانیستی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و شبکههای اجتماعی مجازی تعیینکنندهی جهتگیریهای فرهنگی زنان در شهر مهاباد است. |
کد مقاله | 44361 |
تعداد بازدید | 73 |
|