• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر شادکامی و امید به زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان لامرد
تعداد صفحات 9
نویسنده فاطمه طلعتی - علی اکبر شریفی - مریم مشفقی
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 3 پیاپی 37
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 66-58
زبان فارسی
کلید واژه امید به زندگی  زنان سرپرست خانوار  شادکامی  بهزیستی روان‌شناختی  امید  زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی  لامرد (شهرستان)  درمان متمرکز بر شفقت (CFT)  زنان تحت پوشش بهزیستی  امید به زندگی زنان  شادی زنان  بهزیستی روان‌شناختی زنان  
چکیده مقدمه: زنان سرپرست خانواده در مقایسه با سایر زنان مشکلات روان‌شناختی بیشتری دارند و از سطح بهزیستی روان‌شناختی پایینتری برخوردارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر شادکامی و امید به زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان لامرد انجام شد.
روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه‌آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی شهرستان لامرد در سال 1399 بود تعداد سی نفر به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه پانزده نفر آزمایش و گواه قرار گرفتند. دو گروه در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری به پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرگیل و لو 1989 و مقیاس امیدواری اشنایدر و همکاران 1991 پاسخ دادند. گروه آزمایش درمان متمرکز بر شفقت را به مدت هشت جلسه دریافت نمود و گروه گواه طی این مدت هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد.
نتایج: تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان‌ داد که بین شادکامی و امید به زندگی زنان سرپرست خانوار گروه آزمایش و گواه در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود داشت (01/0 > P) همچنین نتایج نشان داد، اثرات درمانی در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که درمان متمرکز بر شفقت بر شادکامی و امید به زندگی زنان سرپرست خانوار تاثیر دارد و می‌توان از این روش برای افزایش شادکامی و امید به زندگی زنان سرپرست خانوار استفاده کرد.

کد مقاله 44353
تعداد بازدید 79

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397