• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی، شهرستان شوش، سال 1397
تعداد صفحات 12
نویسنده ثریا شیبانی - کبری کاظمیان مقدم
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 3 پیاپی 37
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 48-37
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج  ابراز وجود  تمایزیافتگی  آموزش ابراز وجود  خودکارآمدی  ازدواج دختر  خودکارآمدی دختران   باورهای خودکارآمد  شوش (شهرستان)  تمایزیافتگی دختران  دختران در آستانه ازدواج  مهارت ابراز وجود  دختران تحت حمایت بهزیستی  
چکیده مقدمه: جامعه موفق در گرو خانواده‌های منسجم و موفق می‌باشد و این مهم زمانی تحقق می‌یابد که ازدواج و انتخاب همسر از روی آگاهی صورت گیرد. ازدواج یک رابطه پیچیده و ظریف بین دو انسان است که در دست‌یابی زن و مرد بر نیاز‌های عاطفی-روانی و جسمی نقشی اساسی دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی انجام شد.
روش: این تحقیق از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌آماری مطالعه حاضر، تمامی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی شهرستان شوش به تعداد هشتاد و هفت نفر بودند که از بین آن‌ها، پنجاه نفر به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه بیست و پنج نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) با گمارش تصادفی جایگزین شدند. ابزار گرد‌آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران 1982 و پرسشنامه تمایزیافتگی اسکورون 2000 بود. گروه آزمایشی هشت جلسه نود دقیقه‌ای تکنیک‌های گروهی ابراز وجود را دریافت کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس یک متغیری آنکوا و چندمتغیری مانکوا با استفاده از نرم افزار آماری SPSS22 استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی و تمایزیافتگی در دو گروه آزمایشی و گواه تفاوت معنی‌داری داشت. به‌عبارتی آموزش مهارت ابراز وجود باعث افزایش خودکارآمدی و تمایز‍‌یافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی در مرحله پس‌آزمون شده است. همچنین نمرات گروه آزمایشی پس از دریافت آموزش مهارت‌های ابراز وجود نسبت به گروه گواه، کاهش میزان واکنش‌پذیری هیجانی، جدایی عاطفی، آمیختگی عاطفی و افزایش جایگاه من در دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی را نشان داد.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان بیان کرد که آموزش مهارت ابراز وجود از عوامل مهم و تاثیرگذار بر افزایش خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی می‌باشد. بنابراین، باتوجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می‌شود، کاربرد آموزش مهارت ابراز وجود به‌عنوان یکی از آموزش‌های درمانی مفید در راستای افزایش خودکارآمدی و تمایزیافتگی در دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی بیشتر مد نظر قرار گیرد.

کد مقاله 44351
تعداد بازدید 85

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397