عنوان | نگاهی نو به جمع میان روایات متعارض در حرمت ابدی ناشی از برخی ازدواجها |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهههای فقهی تا اجتهاد - سید علی شبیری - مصوب حوزوی سال 5 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 28-5 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ازدواج حرمت ابدی موارد حرمت نکاح تعارض روایات دخول زنان دارای همسر روایات اهل بیت (ع) حرمت نکاح معتده ازدواج با زن شوهردار روایات زراره روایات عبدالرحمن بن حجاج عدم دخول |
چکیده |
برخی از فقها در اثبات حرمت ابدی ناشی از ازدواج با زن شوهردار، به روایات ازدواج با معتده، به ضمیمۀ اولویت تمسک کردهاند. دلیل اصلی، روایات است و این در حالی است که روایات نیز در تعارض با یکدیگرند. مهم، تعارض روایات زراره و روایات عبدالرحمن بن حجاج است. در فرض دخول جاهلانه، طبق روایات زراره، حرمت ابدی مترتب میشود؛ در حالیکه طبق روایات عبدالرحمن، در فرض جهل، حرمت ابدی نفی شده است. گرچه روایات عبدالرحمن، از جهت دخول و عدم دخول، مطلق است، اما تقییدِ این روایات به فرض عدم دخول، عرفی نیست؛ لذا تعارض، با این روش حل نمیشود. اما دو جمع عرفی با نتایجی متفاوت در این مسأله قابل ارائه است که جمع نخست، عرفیتر است. طبق جمع نخست، روایات زراره، به مرد شاک و روایات عبدالرحمن، به فرض غفلت یا جهل مرکب مرد اختصاص مییابد؛ اما طبق جمع دوم، روایات زراره، به جهل زوجین و روایات عبدالرحمن، به جهل مرد و علم زن حمل میشود. بنابراین، حرمت ابدی ناشی از ازدواج با زن شوهردار، ملحق به ازدواج با معتده نیست؛ زیرا در ازدواج با معتده، مجردِ دخول، یا علم به معتده بودن برای حکم به حرمت ابدی کافی است. |
کد مقاله | 44265 |
تعداد بازدید | 75 |
|