• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش خودشفابخشی بر اضطراب، عزت نفس و بخشش در زنان خیانت‌دیده
تعداد صفحات 12
نویسنده فاطمه حیدری - زهره لطیفی - اعظم مرادی
مشخصات نشریه  سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 2 پیاپی 52
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 70-59
زبان فارسی
کلید واژه عزت نفس زنان  اضطراب  اضطراب زنان  زنان اصفهان  بخشش  اصفهان  خیانت زناشویی  عزت نفس  خیانت  بخشش زناشویی  خودمراقبتی  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   خیانت خانوادگی  آموزش خودمراقبتی  کاهش اضطراب  خیانت زوج  خودشفابخشی  
چکیده مقدمه: خیانت زناشویی یک حادثه بین فردی آسیب‌زاست که می‌تواند منجر به علائم شناختی، عاطفی و رفتاری در قربانی گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش خودشفابخشی بر اضطراب، عزت‌نفس‌ و بخشش‌ در زنان خیانت‌دیده شهر اصفهان در سال ۱۳۹۹ انجام گرفت.
مواد و روش‌ها‌: طرح پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان خیانت‌دیده عضو انجمن نارانان (گروه خانواده آسیب‌دیدگان گمنام) ناحیه یک شهر اصفهان بودند که از بین آن‌ها 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش، طی ۱۴ جلسه (60 دقیقه‌ای، هفته‌ای یک‌بار) آموزش خودشفابخشی را دریافت نمودند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، شامل سه پرسشنامه بخشش Pollard و همکاران (1998)، عزت‌نفس Coper smit (1996) و اضطراب Zank (۱۹۷۰) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش خودشفابخشی‌ موجب کاهش اضطراب،‌ بهبود عزت‌نفس‌ و بخشش در بین زنان خیانت‌دیده‌ شده است (۰۰۵/۰ > p). به علاوه، تغییرات ایجاد شده تا زمان پیگیری پایدار مانده‌اند.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر آموزش خودشفابخشی در ارتقای سلامت روان زنان خیانت‌دیده و افزایش عزت‌نفس و بخشش در کنار کاهش اضطراب، توجه به این نوع آموزش خودمراقبتی به خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود.

کد مقاله 44215
تعداد بازدید 64

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397