• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرایند خانواده در زنان سرپرست خانوار
تعداد صفحات 11
نویسنده مریم اسدی خلیلی - علیا عمادیان - محمدکاظم فخری - فاطیما عبدی سرکامی - شهربانو دهرویه
مشخصات نشریه  سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 2 پیاپی 52
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 23-13
زبان فارسی
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  فرآیند خانواده  واقعیت درمانی  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  ساری (شهرستان)  اثربخشی واقعیت درمانی  
چکیده مقدمه: زنان سرپرست خانوار در معرض آسیب­ های روان­شناختی و اجتماعی متعدد قرار دارند. بنابراین انجام مداخلات به منظور کاهش این آسیب­ ها در آنها ضروری است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت­ درمانی و درمان پذیرش و تعهد بر فرایند خانواده در زنان سرپرست خانوار انجام شد.
مواد و روش­­ ها: این پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون، پس­ آزمون، پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان سرپرست خانوار مراجعه­ کننده به کلینیک مددکاری اجتماعی باران و نوید شهرستان ساری در سال 1398 بود که از این بین، 45 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه­ های آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقه­ ای واقعیت­ درمانی یا درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. برای گروه کنترل مداخله­ ای انجام نشد. ابزار مورد استفاده، پرسش­نامه فرایند خانواده Samania (1387) بود. تجزیه و تحلیل داده­ ها با روش تحلیل واریانس آمیخته همراه با اندازه ­گیری مکرر انجام شد.
یافته­ ها: در هر دو گروه آزمایش، تفاوت نمرات فرایند خانواده در زنان سرپرست خانوار در پس­ آزمون با پیش­ آزمون از نظر آماری معنی­ دار (00/0 = p) بود. تفاوت نمرات در زمان پیگیری با پس­ آزمون معنی­ دار نبود. تفاوت میانگین نمره گروه واقعیت­ درمانی با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در فرایند خانواده معنی­ دار نبود.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، متخصصان حوزه سلامت می­ توانند مداخلات واقعیت­ درمانی و درمان پذیرش و تعهد را به منظور بهبود فرایند خانواده در زنان سرپرست خانوار مورد استفاده قرار دهند.

کد مقاله 44214
تعداد بازدید 66

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397