• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش غنی‌سازی رابطه والد نوجوان مبتنی بر رویکرد خانواده درمانی متمرکز بر هیجان بر دلبستگی ناایمن و تاب‌آوری
تعداد صفحات 34
نویسنده مریم کرد - مریم غلامزاده جفره
مشخصات نشریه  مشاوره و روان‌درمانی خانواده - دانشگاه کردستان - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 31
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 138-105
کلید واژه درمان متمرکز بر هیجان  رابطه والد فرزند  خانواده‌ درمانی  غنی‌سازی ارتباط  سبک دلبستگی ناایمن  تاب‌آوری  تاب‌آوری نوجوانان  آموزش غنی‌سازی  اهواز (شهرستان)  غنی‌سازی رابطه والد نوجوان  
چکیده برخورداری از رابطه خوب میان والدین و نوجوانان سویه‌ای بنیادی در تحول نوجوان است. هدف پژوهش حاضر آشکار ساختن اثربخشی برنامه غنی‌سازی رابطه والد- فرزند بر پایه خانواده‌درمانی متمرکز بر هیجان بر کاهش دل‌بستگی ناایمن و افزایش تاب‌آوری نوجوانان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی تک موردی از نوع طرح‌های خط پایه چندگانه ناهم‌زمان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه نوجوانان مراجعه‌کننده (53 نوجوان) به مرکز مشاوره طلوع امید شهر اهواز در سال 1399 تشکیل داده است. اندازه نمونه دربرگیرنده سه نوجوان بر پایه ملاک‌های ورود و خروج انتخاب‌ شده‌اند. روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر هدفمند بود. به این صورت که بر پایه فراخوان موردنظر، تمایل نوجوانان برای شرکت در دوره، در نظر گرفتن ملاک‌های ورود و خروج از پژوهش، 3 نوجوان انتخاب و به همراه والدین در برنامه مذبور شرکت نمودند. ابزارهای پژوهش دربرگیرنده پرسشنامه دل‌بستگی بزرگ‌سال کولینز و رید (1990) و پرسشنامه تاب‌آوری کونور و دیدسون (2003) بود. مداخله آموزشی در 5 جلسه انجام شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل دیداری، معنی‌داری بالینی (شاخص تغییر پایا) و فرمول درصد بهبودی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش غنی‌سازی رابطه والدین- نوجوان منجر به (07/21) درصد کاهش در سبک دل‌بستگی ناایمن و (07/37) درصد افزایش در تاب‌آوری نوجوان اول، (90/19) درصد کاهش در سبک دل‌بستگی ناایمن و (60/29) درصد افزایش در تاب‌آوری نوجوان دوم و (03/28) درصد کاهش در سبک دل‌بستگی ناایمن و (03/23) درصد افزایش در تاب‌آوری در نوجوان سوم شد. میزان شاخص تغییر پایا نشان داد که دل‌بستگی ناایمن و تاب‌آوری در هر سه نوجوان به میزان معنی‌داری تغییر نشان دادند. مقدار پی (05/0) بود. این برآیندها به این معنی است که آموزش غنی‌سازی رابطه والد- نوجوان می­ تواند زندگی نوجوان را بهبود بخشد و درمانگران می­ توانند از این مدل در کار با نوجوانان به‌منظور کاهش سبک دل‌بستگی ناایمن و افزایش تاب­ آوری در شهر اهواز استفاده کنند.

کد مقاله 44191
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397