• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش‫ بینی تعهد زناشوئی بر اساس شکفتگی، شفقت به خود و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پرستاران
تعداد صفحات 12
نویسنده سوسن بردباری - طیبه موسی بیگی - حسین زارع
مشخصات نشریه  سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 39-28
زبان فارسی
کلید واژه تنظیم هیجانی  تعهد زناشویی  کرمانشاه  پرستاران  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  شفقت خود  شکفتگی  
چکیده زمینه و هدف: تعهد زناشویی نیرومندترین و پایدارترین عامل پیش بینی کننده کیفیت و پایداری زندگی زناشویی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش شکفتگی، شفقت به خود و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیش بینی تعهد زناشوئی پرستاران بود.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در سال 1400 بودند که از بین آنها تعداد 210 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های تعهد زناشوئی آدامز و جونز (1997)، شکفتگی دینر و بیسواز دینر (2008)، شفقت به خود نف (2003) و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران (2002) را تکمیل نمودند. تحلیل داده­ ها با آزمون های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون، همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه) و با اســتفاده از نرم افزار SPSS-25 انجام شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل همبستگی متعارف نشان داد که بین متغیرهای تعهد زناشوئی با شکفتگی، شفقت به خود و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان پرستاران رابطه معناداری وجود دارد (001/ 0 < p). همچنین، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، 28 درصد از واریانس متغیر تعهد زناشوئی به کمک متغیرهای شکفتگی، شفقت به خود و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، قابل پیش بینی است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که شکفتگی، شفقت به خود و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در افزایش تعهد زناشوئی پرستاران نقش دارند. بنابراین می توان از طریق بهبود شکفتگی، شفقت به خود و آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، تعهد زناشوئی را افزایش داد.

کد مقاله 44187
تعداد بازدید 62

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397