• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقالات مجله عالم نسوان در ارتباط با بهداشت، تغذیه و سلامت زنان و کودکان بعد از مشروطه
تعداد صفحات 15
نویسنده فرشته السادات حسینی بجدنی - فیاض زاهد - حسین آبادیان
مشخصات نشریه  تاريخ پزشكي - گروه تاريخ پزشكي مركز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشكي پیاپی 46
تاریخ انتشار 1400
محدوده صفحات 15-1
زبان فارسی
کلید واژه بهداشت زنان  سلامت زنان  بهداشت  تغذیه کودکان  نشریه عالم نسوان  سلامت عمومی  تغذیه  سلامت  سلامت کودکان  پس از مشروطه  بهداشت کودکان  بهداشت عمومی  تغذیه زنان  
چکیده زمینه و هدف: بانوان تأثیر مستقیمی در پیشرفت جامعه دارند. توسعه علم و دانش در حوزه‌ی سلامت و بهداشت و همچنین حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی از مشروطه به بعد شاهدی است بر بالا رفتن سطح بهداشت عمومی جامعه. در بسیاری از مجلات بانوان که پس از انقلاب مشروطه به چاپ رسید، به امور بهداشتی زنان توجه ویژه‌ای شد. یکی از این مجلات، «عالم نسوان» است که بخش اعظمی از مقالات خود را به بهداشت بانوان و کودکان اختصاص داد. در زمینه‌ی بهداشت بانون در مجلات نیاز به پژوهشی مستقل حس می‌شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با نگرش تاریخی و به کمک منابع کتابخانه‌ی و بررسی مقالات مجله، بر آن است تا با روش توصیفی-تحلیلی، نقش این مقالات را در ارتقای سطح بهداشت عمومی بانوان بررسی نماید.
یافته‌ها: بر اساس بررسی‌ها در مقالات هم سلامت جسمانی و هم سلامت روانی به زنان آموزش داده ‌شده و با آوردن نمونه‌ی زنان موفق، ایشان را تشویق به پرداختن علمی و درست به مسائل بهداشتی و سلامتی خود و خانواده اعم از سلامت کودکان و امور منزل نموده است.
ملاحظات اخلاقی: امانت­داری و صداقت در استناد به منابع، مراجعه بـه متون و انتشار آن­ها در پژوهش رعایت شده است.
نتیجه‌گیری: استقبال زنان از مجله و بالا رفتن آمار مقالاتی که توسط خود زنان نگارش شده است، همچنین پیشرفت جامعه، امید به زندگی، کاهش آمار بیماری‌های واگیردار و مرگ‌ومیر نوزادان همگی مؤید این واقعیت است.

کد مقاله 44186
تعداد بازدید 55

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397