• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش و تربیت در نهاد خانواده به عنوان یکی از علل گرایش به بزه کاری در کودکان و نوجوانان
تعداد صفحات 12
نویسنده مهنا میری
مشخصات نشریه  اخلاق زيستي - ارگان رسمي انجمن بين‌المللي اخلاق زيستي اسلامي سال 11 پیاپی 36
تاریخ انتشار 1400
محدوده صفحات 12-1
زبان فارسی
کلید واژه بزهکاری کودکان  نهاد خانواده  تربیت خانواده  بزهکاری  بزهکاری نوجوانان  خانواده  خانواده و بزهکاری نوجوانان  گرایش نوجوانان  تمایل به بزهکاری  گرایش کودکان  آموزش در خانواده  
چکیده زمینه و هدف: کیفیت آموزش و تربیت از سوی نهادهای مختلف جامعه، از جمله مهم‌ترین عوامل در ارتباط با گرایش به بزه‌کاری در کودکان و نوجوانان است. با توجه به اهمیت نهاد خانواده، آموزش و تربیت در این نهاد نقش به سزایی در بازداشتن نوجوانان از بزه‌کاری یا سوق یافتن آنان به بزه دارد. پژوهش حاضر به این موضوع توجه نشان داده است که تربیت و آموزش در نهاد خانواده از چه راه‌هایی بر گرایش کودکان و نوجوانان به بزه‌کاری اثرگذار است؟
مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر برای تحلیل موضوع، روش توصیفی ـ تحلیلی است. جمع‌آوری اطلاعات نیز به شیوه اسنادی و کتابخانه‌ای انجام شده است.
ملاحظات اخلاقی: در این تحقیق، اصول اخلاقیِ صداقت و امانتداری رعایت گردیده است.
یافته‌ها: آموزش و تربیت در نهاد خانواده از راه‌های مختلفی از جمله روابط ناسالم اعضای خانواده به ویژه والدین با یکدیگر، عادی‌انگاری بزه‌کاری، گرایش به اعتیاد در میان والدین و دیگر اعضای خانواده، سخت‌گیری و استفاده از تنبیه فیزیکی و بدنی، سرکوب خواسته‌ها و مطالبات کودکان و نوجوانان و همچنین فقدان روابط اخلاقی مستحکم که تحت عنوان هوش اخلاقی از آن نام برده می‌شود، بر گرایش کودکان و نوجوانان به بزه‌کاری اثرگذار است.
نتیجه‌گیری: کودکان هم در مرحله پیشگیری از گرایش به بزه‌کاری و هم در مرحله بزه‌دیدگی و بازیابی، نیازمند بهره‌گیری از روش‌های تربیتی مؤثر هستند که از جمله می‌توان به استفاده از مشاوره‌های تخصصی، مراجعه به واحدهای مددکاری‌ اجتماعی، گزارش‌دادن بزه‌کاری کودکان به مراجع تخصصی و پرهیز از افشای بزه‌کاری آنان برای جلوگیری از برجسب‌زنی اجتماعی، حاکم‌کردن فضای محبت و احترام در خانواده و عدم عادی‌انگاری بزه‌کاری‌هایی نظیر اعتیاد، اشاره نمود.

کد مقاله 44180
تعداد بازدید 82

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397