• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه استرس ناباروری با کیفیت رابطه زناشویی زنان نابارور: نقش میانجی تجارب معنوی
تعداد صفحات 15
نویسنده سیده محدثه رضائی - سیدمحمود موسوی نژاد - فاطمه خاکشور شاندیز
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 117-103
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  زنان نابارور  کیفیت ارتباط  ناباروری  استرس ناباروری  بیرجند (شهرستان)  کیفیت رابطه زناشویی  تجارب معنوی  
چکیده سابقه و هدف: ناباروري يکي از مهم‌ترین بحران‌های دوران زندگي است که به مشکلات رواني، تجربيات استرس‌زا و کاهش کيفيت رابطۀ زناشویی منجر می‌شود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تجارب معنوی در رابطۀ استرس ناباروری با کیفیت رابطۀ زناشویی زنان نابارور بود.
روش کار: این مطالعه توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی زنان مراجعه‌کننده به مرکز ناباروری شهر بیرجند در سال 1399 بود که از میان آنان نمونه‌ای به تعداد ۱2۰ نفر به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های استرس ناباروری نیوتن و همکاران، تجارب معنوی اندروود و ترسی و کیفیت رابطۀ زناشویی راست و همکاران پاسخ دادند. برای تحلیل داده ­ها از الگو­سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده رابطۀ بین استرس ناباروری با تجارب معنوی و رابطۀ بین تجارب معنوی با کیفیت رابطۀ زناشویی معکوس و معنادار بود؛ اما رابطۀ بین استرس ناباروری با کیفیت رابطۀ زناشویی مستقیم و معنادار بود (01/0 > P). همچنین نتایج نشان داد که تجارب معنوی نقش میانجی در رابطۀ بین استرس ناباروری با کیفیت رابطۀ زناشویی زنان نابارور داشت ( 01/0 > P ).
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش تجارب معنوی در رابطۀ بین استرس ناباروری با کیفیت رابطۀ زناشویی زنان نابارور، توجه مسئولان و متصدیان نظام سلامت به نقش عوامل مؤثر در افزایش کیفیت رابطۀ زناشویی زنان نابارور از ضروریات این پژوهش است.

کد مقاله 44176
تعداد بازدید 63

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397