• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش بهزیستی معنوی و تیپ‌های شبانه روزی در تبیین سلامت جنسی زنان متأهل
تعداد صفحات 13
نویسنده حمیدرضا صمدی‌فرد - محمد نریمانی - سیف‌الله آقاجانی - سجاد بشرپور
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 71-59
زبان فارسی
کلید واژه سلامت زنان  زنان متأهل  معنویت  سلامت جنسی  اردبیل  بهزیستی معنوی  سلامت جنسی زنان  ساعت‌های شبانه روزی  
چکیده سابقه و هدف: سلامت جنسي يكي از جنبه­ هاي اصلي سلامت است كه همسران را در همۀ مراحل زندگي تحت تأًثير قرار مي‌دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بهزیستی معنوی و تیپ‌های شبانه‌روزی در پیش‌بینی سلامت جنسی زنان متأهل صورت گرفته است.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی زنان متأهل شهر اردبیل در سال 1399 بود که به‌روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 110 نفر نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند. برای گردآوری داده­ ها از ابزارهای بهزیستی معنوی دلمن و فری، تیپ‌های شبانه‌روزی هورن و اوستبرگ و سلامت جنسی معنوی‌پور استفاده شد. داده‌­های پژوهش با روش­های­ ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: تایج نشان داد که بین بهزیستی معنوی (72/0) و تیپ‌های شبانه‌روزی (65/0) با سلامت جنسی در زنان متأهل رابطۀ معناداری وجود داشت ( 05/0 P < ). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که بهزیستی معنوی و تیپ‌های شبانه‌روزی در مجموع 60/0 ­توانستند سلامت جنسی را در زنان متأهل پیش­ بینی کنند ( 05/0 P < ).
نتیجه‌گیری: سلامت جنسی زنان متأهل با بهزیستی معنوی و تیپ‌های شبانه‌روزی پیش­ بینی‌ شدنی است. پیشنهاد می‌شود که روان‌شناسان و متخصصان حوزۀ سلامت برای بهبود سلامت جنسی زنان متأهل به نقش این متغیّرها توجه بیشتری کنند.

کد مقاله 44174
تعداد بازدید 73

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397