• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه کنش اجرایی، حافظه فعال، و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر دارای خانواده هسته‌ای و تک والد
تعداد صفحات 16
نویسنده ندا دارابی - محمد سلطانی زاده - صدیقه رضایی دهنوی
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 30
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 191-176
زبان فارسی
کلید واژه خانواده هسته‌ای  دانش‌آموزان دختر  اصفهان  خانواده تک‌ والد  عملکرد تحصیلی  دانش‌آموزان دبیرستانی  حافظه فعال  کنش اجرایی  دانش‌آموزان متوسطه اول  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده زمینه و هدف: تغییرات ساختار و کنش خانواده یکی از موضوعات جالب برای پژوهش‌های متخصصان حوزه روان‌شناسی است. برخی خانواده‌ها هسته‌ای نیستند و به دلایل مختلف به خانواده تک‌والدی تبدیل شده‌اند. تبدیل خانواده هسته‌ای به تک‌والد می‌تواند بر روی جنبه‌های تحول کودکان و نوجوانان مؤثر باشد. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه کنش اجرایی، حافظه فعال، و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر دارای خانواده هسته‌ای و تک‌والد انجام شد.
روش: طرح این پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه یکم و دوم در نیم­سال یکم تحصیلی 97-1396 شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش 80 دانش‌آموز دختر (شامل 40 دانش‌آموز دارای خانواده هسته‌ای و 40 دانش‌آموز دارای خانواده تک‌والد) بودند که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای در دو مرحله انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از بسته نرم‌افزاری آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (گرانت و برگ)، مقیاس حافظه فعال وکسلر (فرم الف) (وکسلر)، و همچنین معدل تحصیلی سال قبل دانش‌آموزان استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی مستقل تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد دانش‌آموزان دختر دارای خانواده هسته‌ای از نظر کنش‌های اجرایی، حافظه فعال، و خرده مقیاس‌های آن و عملکرد تحصیلی، نمرات بیشتری را نسبت به دانش‌آموزان دختر دارای خانواده تک‌والد به دست آوردند (0/01 > P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که دختران دارای خانواده‌ تک‌والد به دلیل عدم ایفای نقش یکی از والدین در خانواده، کاهش حمایت‌های اجتماعی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایین‌تر کنش اجرایی، حافظه فعال، و عملکرد تحصیلی ضعیف‌تری نسبت به کودکان دارای خانواده هسته‌ای دارند؛ بنابراین می‌توان از طریق آموزش و مشاوره خانواده و اجرای برنامه‌های توان‌بخشی ویژه برای این دسته از کودکان نسبت به رفع این مشکلات اقدام کرد.

کد مقاله 44173
تعداد بازدید 74

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397