| عنوان | مقایسه کنش اجرایی، حافظه فعال، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای خانواده هستهای و تک والد |
| تعداد صفحات | 16 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | سلامت روان کودک شماره 1 پیاپی 30 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
| محدوده صفحات | 191-176 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | خانواده هستهای دانشآموزان دختر اصفهان خانواده تک والد عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی حافظه فعال کنش اجرایی دانشآموزان متوسطه اول دانشآموزان دوره متوسطه دوم |
| چکیده |
زمینه و هدف: تغییرات ساختار و کنش خانواده یکی از موضوعات جالب برای پژوهشهای متخصصان حوزه روانشناسی است. برخی خانوادهها هستهای نیستند و به دلایل مختلف به خانواده تکوالدی تبدیل شدهاند. تبدیل خانواده هستهای به تکوالد میتواند بر روی جنبههای تحول کودکان و نوجوانان مؤثر باشد. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه کنش اجرایی، حافظه فعال، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای خانواده هستهای و تکوالد انجام شد. روش: طرح این پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه یکم و دوم در نیمسال یکم تحصیلی 97-1396 شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش 80 دانشآموز دختر (شامل 40 دانشآموز دارای خانواده هستهای و 40 دانشآموز دارای خانواده تکوالد) بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای در دو مرحله انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از بسته نرمافزاری آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (گرانت و برگ)، مقیاس حافظه فعال وکسلر (فرم الف) (وکسلر)، و همچنین معدل تحصیلی سال قبل دانشآموزان استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی مستقل تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد دانشآموزان دختر دارای خانواده هستهای از نظر کنشهای اجرایی، حافظه فعال، و خرده مقیاسهای آن و عملکرد تحصیلی، نمرات بیشتری را نسبت به دانشآموزان دختر دارای خانواده تکوالد به دست آوردند (0/01 > P). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که دختران دارای خانواده تکوالد به دلیل عدم ایفای نقش یکی از والدین در خانواده، کاهش حمایتهای اجتماعی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایینتر کنش اجرایی، حافظه فعال، و عملکرد تحصیلی ضعیفتری نسبت به کودکان دارای خانواده هستهای دارند؛ بنابراین میتوان از طریق آموزش و مشاوره خانواده و اجرای برنامههای توانبخشی ویژه برای این دسته از کودکان نسبت به رفع این مشکلات اقدام کرد. |
| کد مقاله | 44173 |
| تعداد بازدید | 158 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...