• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه کیفیت زندگی زنان و مردان سالمند تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان آمل
تعداد صفحات 13
نویسنده مهدی فضلی - علیرضا کلدی - محمد سیدمیرزایی
مشخصات نشریه  علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 227-215
زبان فارسی
کلید واژه سالمندان  کیفیت زندگی زنان  زنان سالمند  کیفیت زندگی  مراکز بهداشتی درمانی  مردان سالمند  آمل (شهرستان)  کیفیت زندگی مردان  
چکیده سابقه و هدف: یکی از بسترهای مهم و تاثیرگذار بر کیفیت زندگی، جنسیت است. هدف این پژوهش مقایسه کیفیت زندگی زنان و مردان سالمند بود.
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی – تحلیلی به صورت مقطعی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه سالمندان بالای 60 سال تحت پوشش شبکه بهداشت شهرستان آمل در سال 1396 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ­ای چند مرحله­ ای و به شکل تصادفی، از میان آنها تعداد 450 سالمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) بود. جهت تحلیل داده­ ها از شاخص­ های مرکزی و پراکندگی، آزمون رتبه ای فریدمن، آزمون­ آماری t مستقل استفاده شد.
یافته ها: در اغلب متغیرهای جمعیت شناختی مورد بررسی، اختلاف معنی­ داری بین زنان و مردان مشارکت کننده به لحاظ کیفیت زندگی وجود داشت. ولی در سه متغیر عدم سرپرستی خانوار، دیگران (کمیته امداد، بهزیستی و...) به عنوان منبع درآمد و به تنهایی زندگی کردن، اختلاف معنی­ داری بین زنان و مردان سالمند مشاهده نشد. در تمامی ابعاد کیفیت زندگی، اختلاف بین مردان و زنان سالمند معنی­ دار بود.
نتیجه گیری: با توجه به یافته­ های این پژوهش می­توان گفت که میانگین نمره کلی کیفیت زندگی مردان سالمند در حد متوسط بود، ولی این میزان برای زنان سالمند پایین­ تر از حد متوسط بود.

کد مقاله 44171
تعداد بازدید 71

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397