• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و زوج درمانی هیجان مدار بر خود تمایزیافتگی زوج‌های جوان
تعداد صفحات 13
نویسنده مهشید سرابندی - محمدعلی محمدی‌فر - نعمت ستوده اصل
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 2
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1401
محدوده صفحات 60-48
زبان فارسی
کلید واژه زوج درمانی  ناسازگاری زناشویی  درمان متمرکز بر هیجان  تهران  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زوجین جوان  طرح‌واره درمانی  زوج درمانی هیجان مدار  تمایزیافتگی خود  زوج‌های تهرانی  طرحواره درمانی هیجانی  
چکیده مقدمه: روابط زوجین همواره می ­تواند به دلایل مختلف در شرایط آسیب­ زا قرار گرفته و از هم­ گسیخته شود. بنابراین توجه به تاثیرپذیری خانواده از آسیب­ های عمده، در هر رویکرد درمانی ضروری به نظر می­ رسد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی طرحواره ­درمانی و زوج ­درمانی هیجان­ مدار بر تمایزیافتگی خود زوج­ های جوان انجام گرفت.
روش کار: روش مطالعه ­­آزمایشی گسترش ­یافته از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون چند گروهی بود. جامعه آماری را تمامی زوجین جوان دچار مشکل سازگاری تشکیل دادند که در شش ماهه دوم سال 1398 به مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره در شهر تهران مراجعه کردند (2025 = N). از بین آنان 30 زوج (60 نفر) بر اساس ملاک­ های ورود و به طور تصادفی انتخاب شدند و سپس در سه گروه طرحواره­ درمانی، زوج­ درمانی هیجان­ مدار و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تمایزیافتگی خود (DSI) بود. گروه آزمایشی اول، طرح­واره­ درمانی با رویکرد یانگ (2001) در 12 جلسه 45 دقیقه­ ای را دریافت کردند، گروه آزمایشی دوم، تحت آموزش زوج­ درمانی هیجان­ مدار با رویکرد جانسون (2004) در 9 جلسه 60 دقیقه­ ای قرار گرفتند و گروه کنترل در نوبت انتظار بودند. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) و آزمون تعقیبی LSD و با نرم­ افزار SPSS25 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بین گروه ­های آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنی­ دار وجود داشت؛ و هر دو مداخله طرحواره ­درمانی و زوج­ درمانی هیجان­ مدار بر تمایزیافتگی خود زوج­ های جوان تاثیر مثبت معنادار داشته است ( 05/0 P < ). همچنین، نتایج آزمون تعقیبی LSD حاکی از آن بود که میزان اثربخشی مداخله طرحواره ­درمانی بر تمایزیافتگی خود بیشتر از زوج­ درمانی هیجان­ مدار بود ( 05/0 P < ).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر مداخلات طرحواره ­درمانی و زوج­ درمانی هیجان­ مدار می­ تواند برای بهبود تمایزیافتگی خود زوج ­های جوان کارآمد باشد؛ و توصیه می­ گردد که درمانگران و مشاوران خانواده در راستای بهبود تمایزیافتگی خود زوجین در کنار سایر مداخلات درمانی از این درمان­ها استفاده کنند.

کد مقاله 44160
تعداد بازدید 54

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397