• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش پایبندی به سبک زندگی اسلامی و سرسختی روانشناختی در میزان تعارضات زناشویی
تعداد صفحات 9
نویسنده محمد الهی - فاطمه ملائی - مهری جلالی ریگی - محسن فولادی - نرگس مومن جو
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 19-11
زبان فارسی
کلید واژه سرسختی روان‌شناختی  نجف آباد (شهرستان)  سبک زندگی  معلمان زن  معلمان ابتدایی  معلمان مقطع متوسطه  تعارض زناشویی  سبک زندگی اسلامی  
چکیده هدف: بررسی عوامل موثر در بهبود تعارضات زناشویی مهم و ضروری هست، بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پایبندی به سبک زندگی اسلامی و سرسختی روانشناختی در میزان تعارضات زناشویی انجام‌ شد.
مواد و روش ها: در یک پژوهش توصیفی- تحلیلی از جامعۀ آماری که شامل تمامی معلمان زن ابتدایی و متوسطه شهر نجف آباد اصفهان در سال تحصیلی 1398-1399 بودند، تعداد 196 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های فرم کوتاه سبک زندگی اسلامی کاویانی (1388)، سرسختی روانشناختی کیامرئی و همکاران (1377) و تعارض زناشویی ثنایی (1387) ارزیابی شدند و داده‌ها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد رابطه سبک زندگی اسلامی (823/0 r = - ،01/0 > p) و سرسختی روانشناختی (511/0 r = -،01/0 > p) با تعارضات زناشویی منفی و معناداری بود. همچنین مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی، 94 درصد و سرسختی روانشناختی 3/28 درصد از واریانس تعارضات زناشویی را تبیین می کنند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گفت توجه به سبک زندگی اسلامی و تلاش برای به کار گیری آموزش های سرسختی روانشناختی، نقش مهمی در کاهش تعارضات زناشویی خواهد داشت.

کد مقاله 44150
تعداد بازدید 51

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397