عنوان | تأملی بر پذیرش یا عدم پذیرش قصاص مادر در قتل فرزند در ساحت آموزههای فقهی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) - دانشگاه امام صادق (ع) واحد خواهران پیاپی 76 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 262-245 |
کلید واژه | قصاص زن در اهل سنت قتل فرزند توسط پدر قصاص پدر قصاص زن اسلام قانون مجازات اسلامی قصاص در قانون مجازات ایران قتل فرزند فقهای امامیه فقهای اهل سنت قصاص فقه امامیه قتل عمد فقه اهل سنت دیدگاه فقها قصاص در اسلام قصاص زنان در فقه مذاهب اسلامی قصاص زنان در فقه اهل سنت قصاص زنان در فقه شیعه مذاهب فقهی قصاص مادر دیدگاه فقهی شریعت اسلامی قانون مجازات اسلامی سال 92 آموزههای فقه قاتل مجازات قصاص اجرای قصاص الحاق مادر به پدر ماده 301 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 استثنای پدر از قصاص |
چکیده |
قاتل عمد طبق اصل اولی، محکوم به قصاص است. اما در شریعت اسلام حکم قصاص متوقف بر شرایطی است که عدم تحقق آنها به منزله استثنا از این اصل اولی به حساب میآید. یکی از مستثنیات این اصل کلی، فرضی است که قاتل، پدر مقتول باشد. فقها نسبت به حکم عدم قصاص در فرض قتل فرزند توسط پدر، متفق القول هستند؛ اما این مساله که آیا حکم عدم قصاص مختص به پدر و جد پدری است یا مادر را نیز مشتمل میشود، محل اختلاف است. مشهور امامیه قائل به تمایز حکم پدر و مادر هستند. ظهور ماده 301 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 که به پیروی از نظر مشهور، ابوت قاتل را مانع از ترتب حکم قصاص میداند، این است که مادر در برابر قتل فرزندش قصاص میشود. اما در مقابل، ابن جنید و مذاهب فقهی اهل سنت غیر از مالکیه، افزون بر پدر، حکم عدم قصاص را نسبت به مادر نیز جاری میدانند. این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی، در صدد اثبات استحکام نظریه مقابل مشهور است که بر اساس آن، مادر همانند پدر از استثناء شدگان حکم عدم قصاص محسوب میشود. |
کد مقاله | 44031 |
تعداد بازدید | 22 |
|