• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خشونت خانگی علیه همسران (مورد مطالعه: شهر بندرعباس در دوران همه‌گیری کرونا)
تعداد صفحات 30
نویسنده سلیمان حمزئی ماشاری - یاسر رستگار - محمود رئوفی
مشخصات نشریه  انتظام اجتماعی - دانشگاه علوم انتظامی - علمی پژوهشی سال 13 شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 142-113
زبان فارسی
کلید واژه خشونت  خشونت علیه مردان  خشونت خانگی  بندرعباس (شهرستان)  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  خشونت زنانه  دینداری خانواده  سرمایه‌های فرهنگی  دینداری  خشونت شوهر  سرمایه فرهنگی خانواده  خشونت همسر  کووید 19  خشونت خانگی علیه مردان  خشونت خانگی علیه همسران  
چکیده زمینه و هدف: پس از ورود پاندمی کرونا به ایران، گزارش‌های غیررسمی از افزایش خشونت خانگی حکایت داشت. ناظر بر این مسئله، پژوهش حاضر تلاش‌کرده تا وضعیت خشونت خانگی علیه همسران را ارزیابی نماید.
روش: پژوهش با روش کمّی و به شیوۀ پیمایش انجام شده است. جامعۀ آماری، همۀ شهروندان ساکن شهر بندرعباس در سال 1399 و حجم نمونه برابر با 384 نفر بوده است. با توجه به شرایط کرونا، از پرسش­نامۀ آنلاین به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. بدین منظور با استفاده از سامانۀ پرس­لاین، لینک پرسش‌نامۀ مذکور ایجاد و به مدت یک ماه در شبکه‌های اجتماعی مجازی (از قبیل واتس‌اپ، تلگرام، سروش، آی گپ و...) پخش شد و درنهایت به‌منظور افزایش دقت و توزیع مناسب در مناطق سه‌گانۀ شهر بندرعباس، 653 پرسشنامه‌ی تکمیل شده در سامانه مذکور، مبنای ارزیابی و تحلیل داده‌ها قرار گرفت. روایی پرسشنامه به لحاظ صوری و محتوایی توسط خبرگان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (0.78) تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون‌های تی، پیرسون و آنالیز واریانس با استفاده نرم‌افزار spss انجام شده است.
یافته‌ها: نتایج آزمون نشان می دهد که میانگین خشونت علیه زنان برابر با 5.22 و میانگین خشونت علیه مردان برابر با 5.69 بوده است که حاکی از خشونت بیشتر علیه مردان است. همچنین ضریب همبستگی پیرسون بین سرمایۀ فرهنگی و دین‌داری با خشونت خانگی علیه همسران، به ترتیب برابر با 0/229- و 0/277- می‌باشد. خشونت خانگی برحسب سن، تحصیلات، درآمد، تعلق طبقاتی، تعداد فرزندان و طول مدت ازدواج متفاوت است.
نتیجه‌گیری: فارغ از اینکه خشونت خانگی علیه مردان را ذیل تحولات نهادی خانواده و نقش‌های جنسیتی تحلیل کرد یا آن را پدیده‌ای مقطعی و صرفا مرتبط با بحران کرونا برشمرد، ملاحظه‌ی اشکال نوظهور خشونت خانگی، امری راهگشا خواهد بود. افزون بر این، خانواده‌هایی که از سرمایه فرهنگی و دینداری بالاتری برخوردار بوده‌اند، خشونت کمتری را تجربه کرده اند و این مهم، می‌تواند در سیاستگذاری‌های معطوف به خانواده، مطمح نظر قرار گیرد.

کد مقاله 43930
تعداد بازدید 70

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397