• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فهم پدیدارشناسانه نابرابری‌های جنسیتی در ورزش کشور
تعداد صفحات 23
نویسنده حکیمه افروزه - شهرام شفیعی - محمدمهدی رحمتی
مشخصات نشریه  مدیریت منابع انسانی در ورزش - دانشگاه صنعتی شاهرود سال 9 شماره 1
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 211-189
زبان فارسی
کلید واژه ورزش  عدالت جنسیتی  ایران  تجربه زنان  ورزش زنان  تجربه زیسته  پدیدارشناسی  نابرابری‌های جنسیتی  برابری فرصت‌ها  فعالیت ورزشی  فعالیت‌های ورزشی زنان  زنان ورزشکار  ورزش ایران  
چکیده هدف: این پژوهش با هدف فهم پدیدارشناسانۀ نابرابری های جنسیتی در ورزش کشور انجام گرفت و هدف پژوهش این بود که با استفاده از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدار‌شناسی تفسیری یا هرمنوتیک به بررسی موضوع پرداخته شد.
روش‌شناسی: جامعة مورد مطالعه در این پژوهش، شامل 15 ورزشکاران زن است، که دارای تجریه فعالیت ورزشی از دوران کودکی تا سطح حرفه‌ای بودند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و با رویکرد نمونه‌گیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر تنوع نمونه‌گیری انتخاب شدند. به همین منظور، نمونه‌های پژوهش از ورزشکاران ملی در رشته‌های مختلف و با تنوع جغرافیایی انتخاب شده، که تمام مسیر یک ورزشکار تا رسیدن به قهرمانی را طی کرده‌ بودند. روش اصلی گردآوری داده‌ها در این پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بود و همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش هفت مرحله‌ای کلایزی انجام گرفت و بر مبنای داده‌های گردآوری شده و حذف موارد مشابه و تکراری، 15 کد کلیدی شناسایی و استخراج شد.
یافته‌ها: با تحلیل داده‌ها 4 مضمون اصلی از تجربه زیسته زنان ورزشکار مورد مطالعه درباره نابرابری های جنسی به دست آمد، که شامل فرصت‌های برابر، عدالت توزیعی، حاکمیت، و فرآورده‌های اجتماعی است.
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، با برنامه‌ریزی در جهت رفع موانع موجود، امکان توسعه ورزش بانوان و رشد استعدادها تا سطوح حرفه‌ای فراهم می‌شود و در نهایت مهم‌ترین پیشنهاد این پژوهش، الگوسازی فرهنگی در مورد ورزش بانوان است.

کد مقاله 43907
تعداد بازدید 62

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397