عنوان | زبان زنانه در رمان طیور ایلول امیلی نصرالله بر اساس نظریه لیکاف |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روایتشناسی - انجمن علمی نقد ادبی ایران سال 6 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 372-337 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تفاوتهای زبانی زن و مرد رابین لیکاف زبان زنانه زبانشناسی اجتماعی نوشتار زنان زبان و جنسیت زبان زنانه در ادبیات نوشتار زنانه واژههای زنانه سبک نوشتار زبان نوشتار رمان طیور ایلول امیلی نصرالله |
چکیده |
توجه به تفاوت های زنان و مردان از اواخر دهۀ شصت میلادی بر اثر تغییرات عمیق اجتماعی و رواج جنبش های فمینسیتی شکل گرفت و مفهوم زبان و جنسیت به یکی از مفاهیم رایج پژوهشگران در حیطۀ جامعهشناسی زبان تبدیل شد. یکی از نظریه های نوین در حوزۀ زبان و جنسیت نظریۀ رابین لیکاف (1975)، جامعهشناس معروف است. از نظر وی، میان جایگاه زنان در جامعه و کاربرد زبان نزد این جنس ارتباط وجود دارد و نابرابری در منزلت اجتماعی مردان و زنان به نابرابری زبان سرایت کرده و باعث تفاوت سبک زنان و مردان در سخن گفتن شده است. این مقاله قصد دارد با روش توصیفی ـ تحلیلی و آماری و بر اساس مطالعات زبانشناسی اجتماعی بهویژه نظریۀ لیکاف و متغیرهای آن، به کارکرد زبان و ویژگی های زبانی شخصیت های زن در رمان طیور أیلول نوشتۀ امیلی نصرالله، نویسندۀ معاصر لبنانی، بپردازد تا میزان مطابقت زبان شخصیتهای زن و مرد با مؤلفه های لیکاف را مشخص نماید. داده های پژوهش نشان میدهد امیلی نصرالله با استفاده از واژگان زنانه، تشدیدکننده ها، تردیدنماها، رنگ واژه ها، سوگندواژهها و واژگان احساسی در حوزۀ واژگانی، و کاربرد جملات نیمهتمام، جملات پرسشی بیشتر به شکل حدیثنفس و جملات امری و تعجبی در حوزۀ نحوی، توانسته سبک نوشتار زنانۀ خود را حفظ کند و در ایجاد زبانی متناسب با جنسیت شخصیتها تا حد زیادی موفق عمل نماید. گمگشتگی هویتی زنان این داستان باعث ایجاد ضعف زبانی در آنها شده و ناسازگاری برخی متغیرها با نظریۀ لیکاف بهدلیل بیسوادی و یا نقش خود زنان در بازتولید اعتقادات خرافی بوده است. |
کد مقاله | 43690 |
تعداد بازدید | 109 |
|