• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشخوار ذهنی و تحریف‌های شناختی زوجین درگیر در پیمانشکنی زناشویی
تعداد صفحات 9
نویسنده شکوفه عالیزاده - همایون هارون رشیدی - کبری کاظمیان مقدم
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 2 پیاپی 36
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 43-35
زبان فارسی
کلید واژه زوج درمانی  دزفول (شهرستان)  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  پیمان‌شکنی زناشویی  تحریف‌های شناختی  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  مداخله روانی  زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد  نشخوار ذهنی  زنان آسیب‌دیده  
چکیده مقدمه: پیمان‌شکنی زناشویی یکی از آسیب‌زاترین مساله‌هایی است که زنان آسیب دیده از پیمان‌شکنی با آن روبه‌رو هستند و می‌تواند منجر به نشانه‌های شناختی، عاطفی و رفتاری در آنان گردد، بنابراین بررسی اثربخشی مداخلات روان‌شناختی در این زمینه ضروری به‌نظر می‌رسد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشخوار ذهنی و تحریف‌های شناختی زوجین درگیر در پیمان‌شکنی زناشویی انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش سی زن درگیر در پیمان‌شکنی زناشویی (پانزده نفر در گروه کنترل و پانزده نفر در گروه آزمایش) مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر دزفول بودند که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه نشخوار ذهنی نولن هوکسما و مارو1991، و پرسشنامه تحریف‌های شناختی حمامچی و بویوک اوزتورک 2004 استفاده شد. گروه آزمایش هشت جلسه نود دقیقه‌ای به‌صورت هفتگی دو جلسه در طی یک ماه، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند. برای گروه کنترل هیچ مداخله‌ای انجام نگرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS22 و تحلیل کوواریانس یکراهه و چندراهه انجام شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند به‌طور معناداری موجب کاهش نشخوار ذهنی و تحریف‌های شناختی زوجین درگیر در پیمان‌شکنی زناشویی گردد. (001/0) بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش و با توجه به‌کارایی و اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد، این‌رویکرد می‌تواند در زمینه کاهش نشخوار ذهنی و تحریف‌های شناختی زوجین درگیر در پیمان‌شکنی زناشویی مورد استفاده مشاوران و درمانگران خانواده قرار گیرد.

کد مقاله 43672
تعداد بازدید 122

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397