• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر صمیمیت هیجانی و عملکرد جنسی زنان میانسال
تعداد صفحات 9
نویسنده مریم دشتی رحمت آبادی - مریم صنعتی
مشخصات نشریه  سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 4 پیاپی 50
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 45-37
زبان فارسی
کلید واژه عملکرد جنسی زنان  مشهد  عملکرد جنسی  زنان مشهد  زنان میانسال  رویکرد یکپارچه‌نگر  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  صمیمیت هیجانی  روش چند سطحی فلدمن  
چکیده مقدمه: بخش مهمی از سلامت و بهزیستی زنان مسائل جنسی است که می ‏تواند بر کمیت و کیفیت روابط زناشویی تأثیرگذار باشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه بر صمیمیت هیجانی و عملکرد جنسی زنانِ میانسال انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع کارآزمایی آموزشی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری، تمامی زنان مراجعه­ کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان‏شناختی آرتیمان شهر مشهد در سال 1399 بودند. با روش نمونه‏ گیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و در گروه­ های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پرسشنامه­ های صمیمیت هیجانی (Olson و Schaefer، 1981) و عملکرد جنسی (Rosen و همکاران، 2000) را تکمیل کردند. در گروه آزمایش، رویکرد یکپارچه Feldman در 8 جلسه (هفته‏ ای 1 جلسه به مدت 90 دقیقه) اجرا گردید. پس از پایان آموزش از گروه­ ها پس‏ آزمون گرفته شد. داده­ ها با روش‏ های آمار توصیفی و آنالیز کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش رویکرد یکپارچه باعث بهبود عملکرد جنسی (58/7 = F ، 011/0 > p و 57/0 = Eta) و افزایش صمیمیت هیجانی (42/39 = F ، 001/0 > p و 60/0 = Eta) در زنان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، برنامه‏ ریزی برای استفاده از روش آموزش رویکرد یکپارچه به ‏منظور افزایش صمیمت هیجانی و بهبود عملکرد جنسی زنان میانسال ضروری است.

کد مقاله 43644
تعداد بازدید 88

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397