• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه راهبردهای مقابله‌ای و سازگاری با ناباروری در زنان تحت درمان کمک باروری
تعداد صفحات 7
نویسنده اشرف کاظمی - مرجان ترابی - مهشید عبدی شهشهانی
مشخصات نشریه  دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 40 پیاپی 660
تاریخ انتشار فروردين - 1401
محدوده صفحات 75-69
زبان فارسی
کلید واژه زنان نابارور  راهبردهای مقابله‌ای  روش‌های کمک باروری  ناباروری زنان  درمان‌های کمک باروری  ناباروری  سازگاری با ناباروری  
چکیده مقدمه: چگونگی سازگاری با ناباروری، سلامت روان زوجین نابارور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ارتباط هر یک از راهبردهای مقابله‌ای با سازگاری در زنان تحت درمان کمک باروری، با نتایج متناقض همراه بوده است. هدف از مطالعه‌ی حاضر، تعیین ارتباط راهبردهای مقابله‌ای با سازگاری با ناباروری در زنان نابارور تحت درمان کمک باروری بود.
روش‌ها: این مطالعه، به صورت مقطعی بر روی 212 زن تحت درمان‌های کمک باروری با روش نمونه‌گیری در دسترس انجام شد. سازگاری با ناباروری و راهبردهای مقابله‌ای با استفاده از پرسش‌نامه‌ی معتبر به صورت خود‌گزارشی ارزیابی شد. آنالیز داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری رگرسیون خطی چند متغیره انجام گردید. همچنین تحلیل معادلات ساختاری مدل مفروض با استفاده از نرم‌افزار آموس نسخه‌ی 24 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که مستقل از سن، درآمد ماهیانه و مدت ناباروری راهبردهای مقابله‌ای سرزنش خود، نشخوار ذهنی، ابراز احساسات و درک احساسات، رابطه‌ی منفی و معنی‌دار با سازگاری داشت. همچنین رابطه‌ی بین رهایی ذهن با سازگاری، مثبت و معنی‌دار بود. نتایج نشان داد، مدل مفهومی رابطه‌ی بین راهبردهای مقابله‌ای با سازگاری، از برازش قابل قبولی برخوردار بود (91/0 = P، 46/0 = CMIN/DF).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد، در زنان تحت درمان کمک باروری، تنها استفاده از راهبرد مقابله‌ای رهایی ذهن با سازگاری، ارتباط مثبت داشت و سایر راهبردهای مقابله‌ای، رابطه‌ی معکوس با سازگاری داشتند.

کد مقاله 43607
تعداد بازدید 53

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397