• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل مؤثر در توسعه کارآفريني زنان ايراني
تعداد صفحات 23
نویسنده پروانه گلرد
مشخصات نشریه  زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1384
محدوده صفحات 123-101
زبان فارسی
کلید واژه زنان کا‌رآفرین  توسعه کارآفرینی زنان  کارآفرینی زنان  
موضوع اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال     جنسيت و توسعه / زن و توسعه / زن در برنامه‌هاي توسعه    
چکیده مقوله كارآفريني به سرعت در حال گسترش است و كارآفريني زنان موضوع خاص و مورد توجه سراسر جهان است. بسياري از محققان معتقدند كه فعاليت‌هاي كارآفريني توسط زنان، نقش برجسته‌اي در سلامت اقتصاد ملت‌ها دارد. زنان در زمان كوتاهي توانستند با ورود به عرصه كسب و كار تحولات عظيمي در توسعه اقتصادي كشورها ايجاد كنند. چنانچه آمارها نشان مي‌دهد فعاليت‌هاي اقتصادي زنان 25 تا 35 درصد كل فعاليت‌هاي جهان را تشكيل مي‌دهد (كانتر،2002، 11).\r\n\r\nفعاليت‌هاي اقتصادي زنان در جهان و جهت‌گيري آنان به سمت فعاليت‌هاي كارآفرينانه به دلائل متعددي از جمله بيكاري، استقلال، كسب درآمد، پايين بودن دستمزدها و عدم رضايت از شغل قبلي است. اما عوامل مختلفي در تسهيل و يا تضعيف اين فعاليت‌ها موثر است. بررسي اين عوامل مي‌تواند در توسعه فعاليت كارآفرينانه زنان نقش مهمي ايفاء نمايد. در اين پژوهش به منظور ارائه مدلي جامع از توسعه كارآفريني زنان، تلاش شده است كه مهم‌ترين شاخص‌ها و عوامل مؤثر شناسايي و رابطه بين آن‌ها تعيين گردد.\r\n\r\nبه همين منظور پس از انجام مطالعات نظري، مدل اوليه‌اي طراحي شد و بر اساس آن توسعه كارآفريني با شاخص‌هاي رشد، ايجاد و نوآوري تبيين و عوامل موثر در 4 بخش فردي، شبكه‌اي، سازماني و محيطي در نظر گرفته شده است. سپس با استفاده از پرسشنامه‌ و مصاحبه، نظرات خبرگان كارآفريني مورد تجزيه و تحليل آزمون‌هاي آماري قرار گرفت.\r\n\r\nبعد از تعديل مدل اوليه، بر اساس نظر خبرگان، مدل مذكور در جامعه آماري مورد آزمون (139 زن كارآفرين ايراني) با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت. نيايج حاصل از آزمون‌ها نشان داد كه نقش عوامل فردي در توسعه كسب و كار زنان ايراني از ساير عوامل موثر‌تر است. همچنين مهم‌ترين انگيزه‌ها و اهداف زنان در كسب و كار، رضايت شغلي و كسب اعتبار و قدرت در جامعه مهم‌ترين ويژگي آنان توفيق طلبي و خلاقيت است.\r\n\r\nنتايج بيانگر آن است كه زنان كارآفرين با شبكه اوليه ارتباطي، رابطه قوي دارند و عوامل و شرايط محيطي كشور، شرايط مساعد و سوق‌دهنده‌اي براي توسعه كسب و كار زنان محسوب نمي‌شود و زنان ايراني در توسعه كارآفريني با موانع محيطي جدي روبه رو هستند.

کد مقاله 4337
تعداد بازدید 1898

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397