• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نگرش دانشجویان دختر نسبت به نوع پوشش و ارتباط آن با اعتقادات دینی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
تعداد صفحات 11
نویسنده سید یحیی کاظمی - علی حسن پور دهکردی - امیرقلی جعفری
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 113-103
زبان فارسی
کلید واژه پوشش  حجاب  دانشجویان دختر  اعتقادات مذهبی  نگرش دانشجویان  نگرش به حجاب  نگرش دختران  حجاب دانشجویان  نوع پوشش  حجاب دختران  پوشش دختران  پوشش دانشجویان  دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد  
چکیده سابقه و هدف: دين بخش مهمي از فرهنگ و مهم‌ترين عامل مؤثر در رفتار و كنش افراد است. امروزه با پدیدۀ جهانی‌شدن، رشد فناوری و عقلانیت، شيوۀ تفکر بشر نسبت به دنيا، دين و ارزش‌هاي مربوط به آنها متحول شده و عقلانيت زمينه را براي تفاوت ديدگاه‌های مختلف فراهم کرده است. حجاب از احکام ضروری دین است که در ادیان الهی دیگر از جمله آیین زرتشت، یهود و مسیحیت نیز با تفاوت‌هایی وجود دارد. در دنیای غرب و شرق حجاب چالش‌های زیادی ایجاد کرده است که موافقان و مخالفان متعددی دارد. ازاین‌رو، این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان دختر نسبت به نوع پوشش و ارتباط آن با اعتقادات دینی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1398 اجرا شده است.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی و جامعۀ آماری آن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد است. در این مطالعه 360 نفر از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه به‌روش تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از پرسش‌نامه‌های نگرش به نوع پوشش دانشجویان، سنجش اعتقادات دینی و ویژگی­‌های جمعیت‌شناختی بررسی شدند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که از 360 دانشجوی شرکت‌کننده در پژوهش، 313 نفر مجرد و 47 نفر متأهل بودند. علاوه‌براین، میانگین و انحراف معیار مشارکت دینی دانشجویان 72/0 ± 49/3، پایبندی به اعتقادات 74/0 ± 8۹/3، رعایت مسائل شرعی 86/0 ± 16/4 و اعتقادات دینی کل 58/0 ± 85/3 بوده است. همچنین بین رعایت مسائل شرعی و وضعیت پوشش دانشجویان با افزایش نیم‌سال‌‌های تحصیلی ( 05/0 P < ) و بین نگرش به نوع پوشش و سطح اعتقادات دینی دانشجویان دختر با نوع رشتۀ تحصیلی آنان همبستگی معنی‌دار وجود داشت ( 05/0 P < ).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان گفت که دانشگاه علاوه بر ارتقای سطح علمی دانشجویان نقش خود را نیز به‌عنوان نهادی علمی، فرهنگی و اجتماعی با تکیه بر اعتقادات و رفتار دینی مسئولان و استادان به‌خوبی ایفا کرده است.

کد مقاله 43570
تعداد بازدید 83

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397