• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش استفاده از ماهواره و شبکه‌های اجتماعی در صمیمیت و رضایت زناشویی زنان متأهل شهر قم
تعداد صفحات 15
نویسنده مرضیه شاه‌ سیاه - مریم کرمی
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 89-75
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  زنان متأهل  ماهواره  صمیمیت زناشویی  قم (شهرستان)  شبکه‌های اجتماعی  فضای مجازی  صمیمیت  رضایتمندی زناشویی زنان  استفاده از ماهواره  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی   استفاده از شبکه‌های اجتماعی  
چکیده سابقه و هدف: امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ماهواره یکی از مظاهر فناوری ارتباطی نوین محسوب می‌شوند که در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاه قدرتمندی دارند و آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استفاده از ماهواره و شبکه‌های اجتماعی در صمیمیت و رضایت زناشویی زنان صورت گرفته است.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی زنان متأهل شهر قم در سال 1398 بود که از بین آنان تعداد 144 نفر به‌روش نمونه‌گیری در دسترس برای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامۀ رضایت زناشویی انریچ- فرم کوتاه و پرسش‌نامۀ صمیمیت زناشویی باگاروزی استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش آزمون فرضیه‌ها و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیّره تجزیه‌وتحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد میزان استفاده از فضای مجازی بر متغیّر صمیمیت با 02/0 = P و رضایت زناشویی با 000/0 = P معنی‌دار بود؛ به این معنی که با هر یک واحد افزایش در میزان استفاده از فضای مجازی و ماهواره میزان صمیمیت کاهش پیدا می‌کرد. این روند در متغیّر رضایت زناشویی نیز صدق می­کند؛ یعنی در استفاده از فضای مجازی و ماهواره رضایت زناشویی کاهش پیدا ‌کرده بود.
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که استفادۀ زیاد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیر منفی بر نهاد خانواده داشته باشد و تعارض ذاتی برای زوجین به وجود آورد.

کد مقاله 43569
تعداد بازدید 86

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397