• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازشناخت ملاک‌های اخلاقی مقدار رابطه زناشویی بهنجار با تأکید بر اصول اخلاق جنسی اسلام
تعداد صفحات 15
نویسنده نصراله فاطمی امین - محمدسعید کرمی - محسن طالبی - مهدی شعبانی
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 174-160
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  قرآن  روایات  احادیث  اسلام  روابط جنسی  اصول اخلاقی  آیات قرآن  اخلاق جنسی  دیدگاه اسلام  روابط جنسی زوجین  منابع اسلامی  رفتار جنسی بهنجار  هنجار اخلاقی  روایات اهل بیت (ع)  احادیث اسلامی  کد اخلاقی  ملاک‌های اخلاقی  رابطه زناشویی بهنجار اسلامی  
چکیده سابقه و هدف: دانش اخلاق جنسی به‌‌منظور الگودهی رفتاری ساحت جنسی انسان، در نتیجۀ کنترل و هدفمندسازی رفتار جنسی شکل‌گرفته است. ازاین‌‌رو این دانش هنجارهای اخلاقی رفتار جنسی را بررسی می‌کند. یکی از مسائل مهم در این حیطه تعیین مقدار مطلوب رابطۀ جنسی است. در این باره از دیدگاه­ های گوناگون پزشکی و روان‌شناختی پژوهش­ هایی انجام گرفته است، اما تاکنون مرزهای اخلاقی رابطۀ خوب از دیدگاه اسلام به‌صورت روشمند بررسی نشده است. هدف پژوهش حاضر بازشناخت ملاک­ های اخلاقی مقدار رابطۀ زناشویی بهنجار با تأکید بر اصول اخلاق جنسی اسلام بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع اسنادی-تحلیلی است که بر پایۀ منابع اسلامی (آیات و روایات) انجام شده است. به‌دلیل اتکای این پژوهش بر آیات و روایات، تعداد زیادی از منابع اصیل و قدیمی به‌عنوان مرجع تحقیق بررسی شد ولی در بخش تحلیل و طبقه‌بندی اطلاعات علاوه‌بر روش فهم متون دینی به دیدگاه‌های معاصر نیز توجه شده است. مؤلفان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: از اَسناد مکتوب و تحلیل محتوای آنها چهار دسته روایت دربارۀ موضوع پژوهش به دست آمده است. بررسی این روایات به استنباط چندی از اصول اخلاقی و کدهای برآمده از آنها منتهی شد و در پی آن مرزهای اخلاقی رابطۀ جنسی زناشویی بهنجار تبیین گردید.
نتیجه‌گیری: بر اساس کدهای اخلاقی ارائه‌شده، رابطۀ جنسی-عاطفی مطلوب بین زوجین محصور به چارچوب‌های اخلاقی است. توجه به مرزهای اخلاقی رابطه، علاوه‌بر فضیلتمندکردن آن می­تواند به پایدارشدن خانواده و رضایت زناشویی کمک نماید.

کد مقاله 43568
تعداد بازدید 104

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397