• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی مداخلات معنوی مذهبی بر عواطف، کینه توزی و بخشش در زنان دارای تجربه بدرفتاری هیجانی همسر
تعداد صفحات 12
نویسنده نگین هوشیان - سمیه مصباحی - نجمه باقرزاده همایی - هانیه صلح جو
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 64-53
زبان فارسی
کلید واژه بندرعباس (شهرستان)  پرخاشگری  بدرفتاری با زنان  مذهب  بدرفتاری همسر  بخشش  عاطفه زنان  عاطفه  عواطف مثبت  مداخله معنوی مذهبی  بدرفتاری  عواطف منفی  تنفر از شوهر  حالات روان‌شناختی مثبت  تنفر  مداخله معنوی  کینه توزی  پرخاشگری زنان  مداخله مذهبی  نفرت  بدرفتاری هیجانی  
چکیده سابقه و هدف: ازآنجایی‌که بدرفتاری هیجانی شوهر می‌تواند موجب آشفتگی عاطفی و تنفر زن از او شود؛ این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخلات معنوی-مذهبی بر عواطف، کینه‌توزی و بخشش در زنان دارای تجربۀ بدرفتاری هیجانی همسر انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی زنان دارای تجربۀ بدرفتاری هیجانی شهر بندرعباس در سال 1398 بود که 28 نفر از آنان به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و اعضای گروه آزمایش تحت مداخلات معنوی-مذهبی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی (PANAS)، پرسش‌نامۀ پرخاشگری (AQ) و پرسش‌نامۀ حالت‌های روان‌شناختی مثبت (PPSQ) استفاده شد و داده‌ها نیز از طریق تحلیل کوواریانس چند‌متغیّری (مانکوا) تجزیه‌و‌تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که مداخلات معنوی - مذهبی اثر معناداری بر بهبود عاطفه مثبت (f = 29.43 و p < 0.05)، عاطفه منفی (f = 0.84 و p < 0.05)، کینه‌توزی (f = 12.57 و p < 0.05) و بخشش (f = 51.66 و p < 0.05) در زنان دارای تجربه بدرفتاری همسر داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، مداخلات معنوی - مذهبی می‌تواند به‌عنوان روش موثر درمانی و آموزشی موجب بهبود عواطف، کینه‌توزی و بخشش در زنان دارای تجربه بدرفتاری هیجانی همسر شود.

کد مقاله 43567
تعداد بازدید 104

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397