• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ویژگی‌های روانسنجی نسخه ایرانی پرسشنامه خیالپردازی‌های جنسی ویلسون در زوجین ایرانی
تعداد صفحات 13
نویسنده نیلوفر محمدپور دوغ ابادی - علی کیمیایی - خدابخش احمدی نوده - حسین کارشکی
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 5
تاریخ انتشار آذر و دی - 1400
محدوده صفحات 13-1
زبان فارسی
کلید واژه روایی  پایایی  مشهد  عملکرد جنسی  هنجاریابی  زوجین ایرانی  ویژگی‌های روانسنجی  پرسشنامه ایرانی خیال پردازی‌های جنسی  خیال پردازی‌های جنسی  پرسشنامه خیال پردازی‌های جنسی ویلسون  
چکیده مقدمه: درک خیالپردازی های جنسی به عنوان درک بخش مهمی از سائق جنسی در انسان مطرح می باشد به دلیل اینکه خیالپردازی های جنسی دارای ماهیت فردی می باشد کارهای تحقیقاتی بر روی آن به شکل استاندارد در کارازمایی بالینی مورد توجه کمتری قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خیالپردازی های جنسی (خیال پردازی های جنسی) ویلسون بود (WSFQ).
روش: این مطالعه از نوع هنجاریابی بوده و زمان انجام پژوهش از خرداد 1399 تا اخر مرداد ماه 1399 در شهرستان مشهد بود. افراد شرکت کننده در پژوهش زنان و مردان 20-55 ساله با روش نمونه گیری در دسترس بوده و ابزار پژوهش، پرسشنامه خیالپردازی های جنسی ویلسون بود. در این مطالعه ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شامل تحلیل عامل تاییدی، روایی، پایایی، همسانی درونی، روایی همگرا و واگرا مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج بدست امده در تحلیل عامل تاییدی بیانگر ضریب پایایی آلفای کرونباخ 97/0 بود می‌توان نتیجه گرفت که ابزار سنجش خیالپردازی های جنسی ویلسون از پایایی (همسانی درونی) مطلوبی برخوردارمی باشد. همچنین مقدار CR نیز بالاتر از 7/0 بود که نشان‌دهنده پایایی ترکیبی مطلوب و قابل‌قبول است. بارهای عاملی تمام مولفه‌ها و تمام گویه‌های مربوط به متغیر خیالپردازی های جنسی ویلسون به جز یک گویه معنادار و مطلوب بود. در روایی همگرا نیز، نمرات کیفیت زندگی جنسی با نمره خیالپردازی مرتبط با صمیمت در موقعیت‌های خیالپردازیی که در واقعیت اتفاق افتاده است و خیالپردازیی که دوست داریم در واقعیت اتفاق بیفتد دارای همبستگی مثبت و معناداری بود (p < 0.05).
نتیجه گیری: همانطور که یافته های پژوهش نشان داد پرسشنامه خیال پردازی های جنسی ویلسون از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بود. همچنین در زمینه روایی همگرا و واگرا نیز نتایج مطلوبی بین خرده مقیاس ها و مقیاس کیفیت زندگی جنسی در افراد به دست آمد که مؤید اطمینان بخشی و اعتمادپذیری این پرسشنامه بود. از نتایج این پژوهش می توان در مشاوره و رواندرمانی به ویژه در مطالعات زوج درمانی و سکس تراپی استفاده نمود.

کد مقاله 43564
تعداد بازدید 84

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397