• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش تاب‌آوری خانوادگی بر سازگاری اجتماعی خانواده‌های نظامی
تعداد صفحات 10
نویسنده یاسر حاجی آقانژاد - محمد زارع نیستانک - فاطمه سادات طباطبائی - مهدی داداشی حاجی
مشخصات نشریه  علوم مراقبتی نظامی سال 8 شماره 3 پیاپی 29
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 263-254
زبان فارسی
کلید واژه سازگاری اجتماعی  خانواده‌های نظامی  تاب‌‌آوری خانواده  آموزش تاب‌آوری  تاب‌آوری  
چکیده مقدمه: رویکرد تاب آوری خانواده چارچوب عملی و مثبتی فراهم می‌کند که به هدایت اقدامات برای تقویت خانواده جهت حل مشکلات موجود می‌پردازد. این رویکرد پا را فراتر از حل مشکل گذاشته و به پیشگیری از آن می‌پردازد؛ نه تنها خانواده‌ها را اصلاح می‌کند، بلکه آن‌ها را آماده می‌سازد تا با چالش‌های آینده نیز رو به رو شوند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش تاب آوری خانوادگی بر سازگاری اجتماعی خانواده‌های نظامی در یکی از شهرک‌های منازل سازمانی نظامی انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی با گروه کنترل و آزمایش در سال 1399 انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 60 نفر که کمترین نمره تاب آوری را داشتند، انتخاب و به ‌صورت تصادفی بلوکی در دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. سپس آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری خانوادگی برای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل از هیچ گونه آموزشی برخوردار نشد. در این پژوهش از پرسشنامه سطوح سازگاری اجتماعی بل استفاده گردید و داده‌های به دست آمده به شیوه تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مؤلفه‌های تاب آوری خانوادگی بر روی میزان سازگاری اجتماعی (6/66 = F ، /53 = Eta 0/000 = P) خانواده‌های نظامی بود.
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که کاربرد آموزش مؤلفه‌های سازگاری اجتماعی در فضای کار برای خانواده‌های نظامی می‌تواند در ارتقاء مؤلفه‌های سازگاری اجتماعی و همچنین افزایش آگاهی و بالا بردن میزان سازگاری اجتماعی آن‌ها اثربخش باشد.

کد مقاله 43559
تعداد بازدید 127

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397