• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین مدل توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های دلبستگی با تکیه بر نقش میانجی گری کارکردهای اجرایی و نقش تعدیل کنندگی جنسیت در کودکان پیش دبستانی
تعداد صفحات 18
نویسنده سمانه دادور - زهره صادقی افجه - رؤیا کوچک انتظار
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت پیاپی 24
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 193-176
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  دلبستگی  یزد (شهرستان)  سبک‌های دلبستگی  کودکان پیش دبستانی  دلبستگی کودک  دلبستگی دختران  شیوه‌های فرزند‌پروری مادر  توانایی تحصیلی  کارکردهای اجرایی  سبک فرزندپروری  کودکان دختر  کودکان پسر  مادران کودک پیش دبستانی  جنسیت طفل  دانش‌آموزان پیش دبستانی  توانایی تحصیلی زودهنگام  دلبستگی پسران  
چکیده هدف: این پژوهش با هدف، تدوین مدل توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبک های فرزندپروری و دلبستگی با نقش واسطه ای کارکردهای اجرایی و نقش تعدیل کنندگی جنسیت در کودکان پیش دبستانی انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران و کودکان پیش دبستانی دختر و پسر شهر یزد در سال 1398 تشکیل دادند، که از میان آن‌ها، تعداد 700 نفر (350 دختر و 350 پسر) با روش نمونه‌گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای توانایی تحصیلی زودهنگام، دلبستگی کودکان، سبک های فرزندپروری، و برای کارکردهای اجرایی از آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین استفاده شد که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. همچنین به‌منظور پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج نشان داد که مدل توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های دلبستگی در کودکان پیش دبستانی، دارای برازش است. نتایج نشان داد که مدل توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های دلبستگی با تکیه بر نقش میانجی‌گری کارکردهای اجرایی در کودکان (دختر و پسر) پیش‌دبستانی دارای برازش است.
نتیجه گیری: همچنین نتایج نشان داد که جنسیت نقش تعدیل کنندگی دارد. بنابراین توجه به متغیرهای مذکور در طراحی درمان‌های مناسب‌تر به پژوهشگران و درمانگران در کودکان پیش دبستانی یاری می‌رساند.

کد مقاله 43545
تعداد بازدید 117

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397