• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تأثیر آموزش ارتباط مؤثر والد و کودک با توانمندسازی شناختی بر بهبود عملکرد کودکان مبتلا به کم توجهی بیش فعالی
تعداد صفحات 12
نویسنده فاطمه نجفی - مهشید تجربه کار - حسن محمدطهرانی
مشخصات نشریه  توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 12 شماره 4 پیاپی 37
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 37-26
کلید واژه کرمان  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  رابطه والد فرزند  ارتباط مؤثر  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  خانواده‌های دارای کودک بیش فعال  آموزش روابط والد فرزند  توانمندسازی شناختی  
چکیده هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش ارتباط مؤثر والد و کودک با توانمندسازی شناختی، بر بهبود عملکرد کودکان مبتلا به کم ­توجهی بیش‌فعالی بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با پیش ­آزمون– پس ­آزمون با گروه کنترل در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان ۷ تا ۱۱ سال بودند که در سال 1399 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرمان مراجعه کردند. تعداد این کودکان 275 دانش ­آموز (101 دختر و 174 پسر) بود که مبتلا به اختلال کم ­توجهی بیش‌فعالی تشخیص داده شدند. بعد از تکمیل مقیاس رتبه ­بندی کانرز والدین (CPRS)، توسط والدین این کودکان، 60 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (20 نفر در هر گروه). پس از ریزش نمونه­ ها، تعداد آزمودنی ­ها در هر گروه به 15 نفر کاهش یافت. کودکان گروه توانمندسازی شناختی تحت 10 جلسه توانمندسازی شناختی و والدین گروه ارتباط مؤثر والد و کودک تحت آموزش 10 جلسه ­ای ارتباط مؤثر والد و کودک قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکردند. داده ­های جمع ­آوری­ شده با مدل آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هر دو روش بر عملکرد کودکان مبتلا به کمبود توجه و بیش­ فعالی اثر دارد. اما روش آموزش ارتباط والد و کودک در بهبود عملکرد این کودکان مؤثرتر از روش توانمندسازی شناختی بود. بنابراین، از این شیوه ­های آموزشی می­ توان در بهبود عملکرد کودکان مبتلا به کم­ توجهی بیش‌فعالی بهره جست و پیشنهاد می­شود هر دو روش در کنار هم به کار گرفته شوند.

کد مقاله 43453
تعداد بازدید 100

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397