عنوان
|
نیمرخ شکوفایی دانشآموزان سرآمد بر اساس مدل پرمای سلیگمن: بررسی تفاوتهای جنسیتی |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
الهه حجازی موغاری - فهیمه عباسی - رضوان حکیمزاده - جواد اژهای |
مشخصات نشریه
|
اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
240-221 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی تبریز دانشآموزان پسر دبیرستانی تفاوت جنسیتی دانشآموزان پسر دانشآموزان متوسطه اول مدل پرمای سلیگمن دانشآموزان سرآمد نیمرخ شکوفایی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف ترسیم و مقایسه نیمرخ شکوفایی دانشآموزان سرآمد دختر و پسر دوره اول متوسطه (رده سنی ۱۵-۱۳ سال) بر اساس مدل شکوفایی سلیگمن انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع مطالعات توصیفی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان سرآمد دختر و پسر دوره اول متوسطه شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ تشکیل میدادند. ۵۹۲ نفر (۲۲۶ نفر دانشآموز پسر و ۳۶۶ نفر دانشآموز دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین دانشآموزان سرآمد دوره اول متوسطه این شهرستان انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه شکوفایی باتلر و کرن (۲۰۱۶) که برای سنجش مولفههای پنجگانه مدل پرما طراحی شده است را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد در هیجانات مثبت و روابط مثبت تفاوت مثبت و معنادار به نفع دختران و در معنادهی و دستاورد تفاوت معنادار به نفع پسران وجود دارد. لیکن هیچ تفاوت معناداری در درگیر شدن بین دانشآموزان دختر و پسر بدست نیامد. همچنین با وجود تفاوت دانشآموزان دختر و پسر در ابعاد مختلف شکوفایی، نمره کل شکوفایی آنان تفاوت معناداری با هم نداشت. یافتههای این پژوهش میتواند به معلمان و مشاوران در شناسایی گروه هایی با نقاط قوت و ضعف خاص و انجام مداخلات ارتقا شکوفایی در محیطهای آموزشی یاری رساند.
|