• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی جایگاه جنسیت در نفس بر اساس اصول علم النفس صدرایی
تعداد صفحات 15
نویسنده نرجس رودگر
مشخصات نشریه  مطالعات جنسیت و خانواده - پژوهشکده زن و خانواده سال 8 شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 109-95
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  نفس انسانی  نفس  فلسفه اسلامی  حکمت متعالیه  علم النفس  مراتب نفس  
چکیده هدف از این مقاله بررسی جایگاه جنسیت در نفس انسانی بر اساس اصول و قواعد علم‌النفس حکمت متعالیه است. هرچند مباحث جنسیتی به صورت متعیّن، پیشینة چندانی در تاریخ اندیشة فلسفة اسلامی ندارد؛ اما قواعد و اصول علم‌النفس فلسفی حکمت متعالیه کشش تحلیلی مناسبی را برای استنباط این مسئله ایجاد کرده است. در این خصوص، فارغ از شاخصه‌های اصلی هستی‌شناختی حکمت متعالیه، یعنی اصالت و تشکیک وجود به علاوة تعریف جدید از امر مادی و مجرد به تبع دو اصل یادشده، اصول خاص علم‌النفس حکمت متعالیه مجال فراخی را در جهت اجتهاد نظری و استنباط عقلانی جایگاه جنسیت در نفس انسانی فراهم کرده است. اصل حرکت جوهری اشتدادی نفس، حرکت جوهری مرکب، رابطة نفس و قوا، تنزل نفس از مرتبة عقلی به عنوان سبب ظهور کثرات، رابطة نفس و بدن و وجود ظلی بدن، دو گونه وجود خاص برای وجود مرکب، مجال‌های تحلیلی علم‌النفس صدرایی در موضوع یادشده‌اند. دستاورد این مقاله افزون بر برشماری و تبیین اصول دخیل در مسئله، اثبات تأثیرگذاری عنصر جنسیت در نفس انسانی و نبود امکان انکار آن در تمامی مراتب نفس است.

کد مقاله 43255
تعداد بازدید 126

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397