عنوان
|
برازش رابطه ساختاری رفتار آگاهانه محیط زیستی دانشآموزان مقطع متوسطه بر اساس جنسیت: نقش واسطهای تجربه، ارزشها و هویت محیط زیستی |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
محمد احمدی ده قطب الدینی - اکبر جدیدی محمدآبادی - الهام سادات فلاح - الهام محمودآبادی |
مشخصات نشریه
|
آموزش محیط زیست و توسعه پایدار - دانشگاه پیام نور سال 10 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
45-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر محیط زیست یزد (شهرستان) دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی جهتگیری ارزشی دانشآموزان پسر رفتار محیط زیستی دانشآموزان دوره متوسطه دوم تجربه محیطی ارزشهای محیطی هویت محیطی رفتار آگاهانه محیط زیستی جهتگیری ارزشی خودتعالی
|
چکیده
|
این مطالعه با هدف بررسی برازندگی نقش واسطه ای تجربه محیطی، ارزش های محیطی و هویت محیطی در رابطه بین جنسیت و رفتار آگاهانه محیطزیستی دانشآموزان متوسطه دوم شهر یزد انجام گرفت. به این منظور از طرح کمی با رویکرد همبستگی استفاده شد و دادهها از یک نمونه 348 نفری از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با استفاده از پرسشنامههای تجربه محیطی آلن (2013)، ارزش محیطی ترونو و همکاران (2011)، هویت محیطی کلایتون (2003) و رفتار آگاهانه محیطزیستی کایسر و ویلسون (2004) جمعآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها با تحلیل عاملی اکتشافی و روش مؤلفههای اصلی و آلفای کرونباخ با نرمافزار spss24 تحلیل شد و ویژگی نسبتاً مطلوبی را در نمونه ایرانی نشان دادند. در تحلیل مدل نیز از مدل یابی معادلات ساختاری با روش بیشینه درست نمایی و با نرمافزار Amos24 استفاده شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم هویت محیطی بر رفتار آگاهانه محیطی مثبت، اثر جنسیت و جهت گیری ارزشی خود تعالی بر هویت محیطی مثبت، اثر تجربه محیطی بر هویت محیطی منفی، اثر جنسیت بر جهتگیری ارزشی خودتعالی منفی و اثر تجربه محیطی بر جهتگیری ارزشی خودتعالی و خودسازی مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد هویت محیطی نقش واسطهای مثبت و اثر غیرمستقیم زنجیره ای هویت محیطی و جهتگیری ارزشی خودتعالی در رابطه بین جنسیت و رفتار آگاهانه محیطی منفی و معنیدار بود. نتایج نشان داد هویت محیطی نقش مهمی در شکل گیری رفتار آگاهانه محیطی دارد و اثر جنسیت بر رفتار آگاهانه محیطزیستی از طریق هویت محیطی تسهیل میشود.
|