عنوان
|
اثربخشی آموزشهای معنوی مبتنی بر رنج بر تحمل آشفتگی، پذیرش و صبر در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
فاطمه اکبری - محمدمهدی شمسایی - روح الله براتیان |
مشخصات نشریه
|
زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
544-523 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
صبر والدین کودکان کم توان ذهنی گرگان (شهرستان) مادران کودکان استثنایی کم توان ذهنی پذیرش والدین کودکان استثنایی کودکان استثنایی آموزش والدین کودکان عقب مانده ذهنی دانشآموزان کم توان ذهنی مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش معنویت کودکان کم توان ذهنی دانشآموزان استثنایی دانشآموزان مدارس استثنایی تحمل پریشانی آموزش مهارتهای معنوی صبر مادر فرزند استثنایی رنج مهارتهای معنوی تحمل هیجانی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف احصاء رنج مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی به منظور طراحی بسته آموزشی مناسب و تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی مبتنی بر رنج، بر تحمل آشفتگی، پذیرش و صبر در آنان صورت گرفت. روش تحقیق، به دو صورت، کیفی که از طریق مصاحبه، نیازهای پژوهشی از والدین و مشاورین استخراج گردید، و روش کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی مقطع متوسطه مدرسه استثنایی دخترانه فرزانگان و کلیه کارشناسان و مشاوران اداره آموزش و پرورش و مدارس استثنایی شهر گرگان در سال 1398 بودند. از میان مادران 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر آزمایش و 15 نفر گواه) قرار گرفتند. از میان کارشناسان و مشاوران نیز 4 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای معنوی قرار گرفت و به گروه کنترل، آموزشی داده نشد. مقیاس تحمل آشفتگی، پرسشنامه پذیرش بوند و همکاران و پرسشنامه صبر خرمایی و همکاران اجرا گردید. برای نرمال بودن دادهها از آزمون کلمگروف-اسمیرنوف و تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار spss16 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای معنوی بر میزان تحمل آشفتگی، پذیرش و صبر مادران دارای فرزند کم توان ذهنی موثر بوده و پیشنهاد میشود به عنوان یک روش غیر دارویی، غیر تهاجمی و کم هزینه، برنامههای آموزشی معنوی مبتنی بر نیاز والدین در جهت افزایش تحمل آشفتگی، پذیرش و صبر آنان انجام شود.
|