عنوان | المفردات الحسیه فی اللغه العربیه دراسه نسویه |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | بحوث فی اللغة العربیة - دانشگاه اصفهان پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 110-95 |
زبان | عربی |
کلید واژه | نویسندگان زن زبان زنانه نوشتار زنان زبان زنانه در ادبیات نوشتار زنانه رمان معاصر عربی واژگان زبان زبان عربی واژههای زنانه نویسندگان معاصر رمان معاصر نویسندگان مرد زنان رماننویس رمان عربی استفاده از واژگان واژگان حسی لینا هویان الحسن رمان الماس و النساء عزام فادی رمان سرمده حواس پنج گانه |
چکیده |
يكتسي موضوع اللغة النسائية والنقد النسوي في الأعمال السردیة أهمیة بالغة. ولقد عدّ الباحثون مواصفات للغة المرأة كالرؤیة الدقیقة في الأشیاء، وتوظیف الجمل القصیرة وعلامات غیر لغویة في الکلام والکتابة. یحاول هذا البحث استقصاء خصوصیة اللغة النسائیة والتطلع إلی علاماتها الممیزة، ضمن البحث عن إمكانیة استعمال هذه التسمیة "اللغة النسائية" عن طریق اكتشاف خصوصیاتها الأدبیة بشأن المفردات الحسیة. المفردات الحسیة هي التي ترتبط بالحواس الخمس: "الرؤیة"، و"السمع"، و"التذوق"، و"الشمّ"، و"اللمس". تسعی هذه الدراسة إلی البحث عن هذه المفردات في الكتابة النسائیة لبنیة الروایة، وذلك وفقا للمنهج الوصفي ـ التحلیلي، معتمدة علی المقارنة بین لغة الروائية، لیناهویان الحسن، في روایة ألماس والنساء (2014م)، والروائي، عزام فادي، في روایة سرمدة (2011م). تعتمد الدراسة علی نظریة علم الدلالة المعجمیة المعرفیة، بوصفها نظریة تقوم بتأطیر ظاهرة الاتساع الدلالي المنهجي للمفردات. لقد كشفت الدراسة عن عدم وجود الهوة بین الروائي والروائية في استخدام المفردات الحسیة في الدرجة الأولی، وثانیاً عدم اعتبار هذه المفردات كمیزة من مواصفات لغة المرأة، علی أن المرأة تعني باستخدام المفردات والجمل التي تتعلق بالحواس، ولكن لا یعتبر توظیف المفردات الحسیة مما یمیز الروائية عن الروائي في السرد، بل أحیانا یستخدم الروائي هذه المفردات أكثر من الروائية، وخاصة في استعمال حاسة البصر، وحاسة اللمس في المعنی غیر الحقیقي. واژگان حسی در زبان عربی: پژوهشی فمینیستی موضوع زبان فمینیستی و نقد فمینیستی در آثار روایی از اهمیت بالایی برخوردار است. محققان ویژگی های زبان زن مانند دید دقیق اشیا و استفاده از جملات کوتاه و نشانه های غیرزبانی در گفتار و نوشتار را در نظر گرفتند. این پژوهش با کشف ویژگیهای ادبی زبان زنانه در زمینه واژگان حسی، سعی در بررسی ویژگیهای زبان زنانه و بررسی نشانههای متمایز آن دارد. واژگان حسی مربوط به حواس پنجگانه است: «بینایی»، «شنوایی»، «چشیدن»، «بویایی» و «لمس». این پژوهش به دنبال یافتن این واژگان در نوشتار زنانه برای ساختار رمان، با رویکرد توصیفی- تحلیلی، بر اساس مقایسه زبان رماننویس لینهاویان الحسن در رمان الماس و زنان (1393) است. و عزام فادی رمان نویس در رمان سرمده (1390). این مطالعه به نظریه معناشناسی واژگانی شناختی، به عنوان نظریه ای که پدیده گسترش معنایی نظام مند واژگان را چارچوب می دهد، بستگی دارد. این مطالعه عدم وجود شکافی بین رمان نویس و رمان نویس در استفاده از واژگان حسی در درجه اول و ثانیاً عدم توجه به این واژگان به عنوان ویژگی زبان یک زن را آشکار کرد که منظور زنان از استفاده از واژگان و جملات مرتبط است. به حواس، اما استفاده از واژگان حسی در نظر گرفته نشده است که داستان نویس را از رمان نویس در روایت متمایز می کند، بلکه گاهی رمان نویس بیشتر از رمان نویس از این واژگان استفاده می کند، به ویژه در استفاده از حس بینایی و حس لامسه در حس غیر واقعی. کلمات اصلی: حواس پنج گانه. واژگان حسی. رمان عربی. زبان زنانه. |
کد مقاله | 43029 |
تعداد بازدید | 186 |
|