• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقایسه‌ای عملکرد جنسی در زنان مبتلا به دیابت حاملگی و زنان باردار کم خطر در سه ماهه سوم بارداری
تعداد صفحات 8
نویسنده ام البنین زارع - معصومه سیمبر - گیتی ازگلی - عادله بهار - حمید علوی مجد
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران پیاپی 9
تاریخ انتشار آبان - 1400
محدوده صفحات 39-32
زبان فارسی
کلید واژه بارداری  زنان باردار  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  عملکرد جنسی  سه ماهه سوم بارداری  دیابت  زنان مازندران  مازندران  بارداری کم خطر  بیماران دیابتی  زنان دیابتی  دیابت حاملگی  
چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت داشتن مسائل جنسی در زندگی زنان و تأثیرپذیری آن از عوامل مختلفی مانند بارداری و دیابت و وجود پژوهش‌های محدود در مورد عملکرد جنسی زنان مبتلا به دیابت بارداری، مطالعه حاضر با هدف مقایسه عملکرد جنسی در بین زنان مبتلا به دیابت حاملگی و زنان باردار کم‌خطر در سه ماهه سوم بارداری انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1398 بر روی 300 زن مبتلا به دیابت حاملگی و باردار کم‌خطر در درمانگاه‏ های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. اطلاعات جمعیت شناختی با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته دموگرافیک- مامایی و اطلاعات مربوط به عملکرد جنسی با استفاده از ابزار عملکرد جنسی در زنان جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 23) و آزمون های تی مستقل، من ویتنی، کای دو و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: در این مطالعه، 131 نفر (3/87%) از زنان مبتلا به دیابت حاملگی و 52 نفر (67/34%) از زنان باردار کم‌خطر اختلال عملکرد جنسی داشتند. داشتن دیابت حاملگی موجب کاهش معنی‌دار در نمره میل جنسی (001/0 > p)، نمره رطوبت (006/0 = p)، نمره رضایت (001/0 > p) و افزایش معنی‌دار در نمره درد (01/0 = p) شد.
نتیجه‌گیری: بیشتر زنان مبتلا به دیابت حاملگی، اختلال عملکرد جنسی داشتند و دیابت حاملگی پیشگویی‌کننده عملکرد جنسی در زنان باردار می‌باشد، لذا بررسی عملکرد جنسی باید بخشی از ارزیابی معمول در زنان مبتلا به دیابت حاملگی شود.

کد مقاله 43021
تعداد بازدید 98

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397