• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی مداخله سرمایه روان‌شناختی لوتانز بر بهزیستی روان‌شناختی و سخت‌رویی زنان سرپرست خانوار
تعداد صفحات 26
نویسنده ماندانا نیکنام - مهشید عظیمی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 17
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 640-615
زبان فارسی
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  سخت‌رویی  تهران  بهزیستی روان‌شناختی  زنان شهر تهران  سرمایه روانشناختی  بهزیستی روان‌شناختی زنان  مداخله سرمایه روانشناختی لوتانز  
چکیده زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار به­ دلیل مشکلات و مسئولیت‌های متعدد اقتصادی و اجتماعی قادر به حفظ سلامتی خود نیستند؛ بنابراین در برخورد با دشواری‌های زندگی نیاز به ارتقای سخت‌رویی و بهزیستی روان‌شناختی دارند. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مداخلۀ سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز (PCI) بر بهزیستی روان‌شناختی و سخت‌رویی زنان سرپرست خانوار است.
روش: روش تحقیق، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری آن، همۀ زنان سرپرست خانوار مراجعه‌کننده به مؤسسۀ خیریه اباصالح شهر تهران در سال 1398-1399 بود، که بر اساس معیارهای ورود، 30 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 10 جلسه مداخلۀ سرمایۀ روان‌شناختی (هفته‌ای یک جلسه) شرکت کردند، درحالی‌که گروه کنترل در این جلسات شرکت نداشتند. شرکت‌کننده‌ها با مقیاس سخت‌رویی کوباسا (1979) و بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) ارزیابی شدند.
یافته‌ها: آزمون تجزیه‌وتحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحلۀ پس‌آزمون، بین سخت‌رویی و بهزیستی روان‌شناختی گروه آزمایشی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشته است (05/0 > p). نتایج پژوهش نشان داد که مداخلۀ سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز منجر به افزایش معنی‌دار در میزان سخت‌رویی، (05/0 > p) و بهزیستی روانشاختی شده است (05/0 > p).
بحث و نتیجه‌گیری: بنابراین پیشنهاد می‌شود روان­شناسان و درمانگران از این روش در جهت ارتـقاء بهزیستی روان‌شناختی و سخت‌رویی زنان سرپرست خانوار با هدف ایمن‌سازی روانی آن‌ها استفاده کنند.

کد مقاله 43004
تعداد بازدید 151

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397