• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه احساس غربت با سلامت روان و حمایت‌های اجتماعی دانشجویان دختر خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران
تعداد صفحات 32
نویسنده حمید میرزاوند - هادی هاشمی رزینی - ایمان امینی - ظریفه رمضانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 17
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 614-583
زبان فارسی
کلید واژه دانشجویان دختر  حمایت اجتماعی  سلامت روانی دختران  خوابگاه  احساس غربت  خوابگاه‌ دانشجویی  دانشگاه تهران  دانشجویان دکتری  دانشجویان دانشگاه تهران  سلامت روانی  دانشجویان خوابگاهی  خوابگاه دختران  دانشجویان کارشناسی ارشد  زندگی خوابگاهی  دختران خوابگاهی  
چکیده زمینه و هدف: احساس غربت توسط بسیاری از دانشجویان خصوصا آنان که در زمان تحصیل در خوابگاه‌های دانشجویی ساکن می‌شوند، تجربه می‌شود. پژوهش حاضر با موضوع رابطه احساس غربت با سلامت روان و حمایت‌های اجتماعی دانشجویان دختر خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران انجام شد.
روش‌شناسی: نوع تحقیق حاضر با توجه به هدف آن کاربردی و روش آن با توجه به ماهیت جمع‌‌آوری داده‌-ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خوابگاه‌‌های کوی دانشگاه تهران به تعداد 1200 نفر بودند که از آن میان طبق جدول مورگان 384 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه احساس غربت فارسی؛ پرسشنامه حمایت اجتماعی واکسی و همکاران؛ پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و ویلیامز استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌های آماری از آزمون همبستگی پیرسون و از روش رگرسیون چندگانه گام به گام بهره گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج آمار توصیفی و استنباطی پژوهش نشان از آن دارد که بین احساس غربت، دلتنگی برای خانواده و میل بازگشت به وطن با سلامت روان، حمایت‌های اجتماعی و حتی علائم سلامت جسمانی، علائم اضطراب و اختلال خواب دانشجویان دختر مورد پژوهش ارتباط معناداری بین (55/0 = r) تا (71/0 = r) برقرار است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر کنترل و مدیریت میزان احساس غربت دانشجویان دختر ساکن خوابگاه‌ها تأثیر مستقیم و معناداری در ارتقای سطح سلامت روان آنان و حمایت‌های اجتماعی این دانشجویان دارد.

کد مقاله 43003
تعداد بازدید 152

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397