• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی روایت درمانی بر شادکامی و کیفیت زندگی زنان با تجربه جراحی پستان: یک مطالعه نیمه آزمایشی
تعداد صفحات 10
نویسنده حمید ابوطالبی - نفیسه یزدچی - هادی اسمخانی اکبری‌ نژاد
مشخصات نشریه  بیماری‌های پستان - جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 54
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 66-57
زبان فارسی
کلید واژه شادکامی  زنان اصفهان  کیفیت زندگی زنان  اصفهان  روایت درمانی  کیفیت زندگی  زنان ماستکتومی شده  ماستکتومی  روایت درمانگری گروهی  شادی زنان  جراحی پستان  
چکیده مقدمه: عمل ماستکتومی زنان را درگیر مشکلات روان‌شناختی می‌کند؛ که این امر باعث کاهش شادکامی و کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روایت‌درمانی بر شادکامی و کیفیت زندگی زنان با تجربه جراحی پستان است.
روش‌ بررسی: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. 30 نفر با داشتن ملاک‌های ورود به‌ مطالعه با روش نمونه‌گیری هدفمند و از میان کلیه زنان ماستکتومی ‌شده شهر اصفهان در سال 1398 که مشغول گذراندن دوره پرتودرمانی خود بودند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل، هر کدام 15 نفر قرار گرفتند. گروه مداخله روایت‌درمانی را در 8 جلسه 5/1 ساعته (2 ماه، هفته‌ای یک جلسه) به‌صورت گروهی، طبق برنامه درمانی وایت و اپستون دریافت کردند، و گروه گواه هیچ درمانی را دریافت نکردند. هر دو گروه، پیش، پس و 4 ماه بعد از مداخله به‌پرسشنامه‌های 29 سوالی شادکامی آکسفورد و 36 سوالی کیفیت زندگی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها از طریق آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر انجام گرفت.
یافته‌ها: در پیش‌آزمون، میانگین و انحراف معیار گروه مداخله برای شادکامی 1/3 ± 3/36 و برای کیفیت زندگی 7/4 ± 5/39، در گروه گواه برای شادکامی 2/3 ± 0/36 و برای کیفیت زندگی 8/3 ± 1/41 بود ( 0/05 p ). در مرحله پیگیری، اثر روایت‌درمانی بر شادکامی 2/2 ± 3/44 و کیفیت زندگی 0/5 ± 2/50 ماندگار بود (0/001 > p ).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که روایت‌درمانی موجب افزایش شادکامی و کیفیت زندگی زنان با تجربه جراحی پستان شده است.

کد مقاله 42990
تعداد بازدید 124

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397