عنوان | تدوین مدل معادلات ساختاری پیشبینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399: یک مطالعه توصیفی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان شماره 8 پیاپی 151 |
تاریخ انتشار | آبان - 1400 |
محدوده صفحات | 878-865 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | معادلات ساختاری انسجام خانواده اردبیل تعلق به مدرسه هوش معنوی احساس تعلق دانشآموزان پسر دبیرستانی مطالعه توصیفی دانشآموزان پسر احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان دوره متوسطه دوم |
چکیده |
زمینه و هدف: حس تعلق به مدرسه به عنوان یک نیاز مهم برای عملکرد خوب دانشآموزان در محیطهای یادگیری تأیید شده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل معادلات ساختاری پیش بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به پرسشنامههای حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی و انسجام خانواده پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که حس تعلق به مدرسه با انسجام خانواده ( 35/0 = r ، 001/0 p < ) و هوش معنوی (55/0 = r ، 001/0 p < ) ارتباط مثبت و معنی دار دارد. همچنین هوش معنوی با انسجام خانواده ارتباط مثبت و معنی دار داشت (37/0 = r ، 001/0 p < ). شاخص های برازش مدل نیز مسیر انسجام خانواده به حس تعلق به مدرسه را با میانجیگری هوش معنوی تأیید کرد. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان داد که انسجام خانواده به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجیگری هوش معنوی در حس تعلق به مدرسه نقش دارد. در راستای نتایج به دست آمده، برگزاری کارگاههای آموزشی مبتنی بر روان شناسی بهبود روابط خانواده و آموزش مهارتهای هوش معنوی به والدین و دانش آموزان راهکاری مفید در جهت افزایش انسجام خانواده و در نتیجه احساس تعلق به مدرسه خواهد بود. |
کد مقاله | 42987 |
تعداد بازدید | 118 |
|