• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین مدل معادلات ساختاری پیش‌بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399: یک مطالعه توصیفی
تعداد صفحات 14
نویسنده حسین تقوی - مرتضی جاویدپور - شیرین احمدی
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان شماره 8 پیاپی 151
تاریخ انتشار آبان - 1400
محدوده صفحات 878-865
زبان فارسی
کلید واژه معادلات ساختاری  انسجام خانواده  اردبیل  تعلق به مدرسه  هوش معنوی  احساس تعلق  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  مطالعه توصیفی  دانش‌آموزان پسر  احساس تعلق به مدرسه  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده زمینه و هدف: حس تعلق به مدرسه به عنوان یک نیاز مهم برای عملکرد خوب دانش‌آموزان در محیط‌های یادگیری تأیید شده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل معادلات ساختاری پیش ­بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم انجام گرفت.
مواد و روش­ ها: این مطالعه توصیفی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­ آموزان پسر دوره­ متوسطه دوم مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به پرسش‌نامه‌های حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی و انسجام خانواده پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون­ های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که حس تعلق به مدرسه با انسجام خانواده ( 35/0 = r ، 001/0 p < ) و هوش معنوی (55/0 = r ، 001/0 p < ) ارتباط مثبت و معنی­ دار دارد. هم­چنین هوش معنوی با انسجام خانواده ارتباط مثبت و معنی­ دار داشت (37/0 = r ، 001/0 p < ). شاخص­ های برازش مدل نیز مسیر انسجام خانواده به حس تعلق به مدرسه را با میانجی­گری هوش معنوی تأیید کرد.
نتیجه­ گیری: به­ طور کلی نتایج نشان داد که انسجام خانواده به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجی‌گری هوش معنوی در حس تعلق به مدرسه نقش دارد. در راستای نتایج به­ دست آمده، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مبتنی بر روان­ شناسی بهبود روابط خانواده و آموزش مهارت­های هوش معنوی به والدین و دانش­ آموزان راه­کاری مفید در جهت افزایش انسجام خانواده و در نتیجه احساس تعلق به مدرسه خواهد بود.

کد مقاله 42987
تعداد بازدید 118

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397