• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحول بازنمایی زن قهرمان: سینمای انیمیشن دیزنی از سفیدبرفی و هفت کوتوله تا زوتوپیا
تعداد صفحات 11
نویسنده سیدحسن سلطانی - مریم کهوند - حمید صادقیان
مشخصات نشریه  هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا سابق) - پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 27-17
زبان فارسی
کلید واژه شخصیت زن  کلیشه‌های جنسیتی  بازنمایی  بازنمایی رسانه‌ای  قهرمان زن  بازنمایی زن   استوارت هال  شیوه بازنمایی زنان  انیمیشن‌های دیزنی  برساخت  شیوه بازنمایی  پویانمایی  شرکت دیزنی  پویانمایی غیرایرانی  انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله  انیمیشن زوتوپیا  
چکیده بازنمایی شخصیت­ های زن، یکی از محورهای اصلی تولید انیمیشن در کمپانی والت­دیزنی است. اولین انیمیشن بلند دیزنی، سفیدبرفی و هفت­ کوتوله درسال 1937 و زوتوپیا در سال 2016 یعنی حدود 80 سال بعد ساخته شد. تحول کلیشه­ های جنسیتی و شخصیت­ زنان در این آثار روندی آشکار و قابل تأمل است. در این مقاله 13 نمونه از مهم­ترین آثار کمپانی دیزنی در بازه­ زمانی بین 1937 تا 2016 انتخاب شده ­اند. در همه­ این آثار شخصیت اصلی داستان قهرمانِ زن است. این پژوهش تلاش دارد تا با اتکا بر رویکردهای بازنمایی، به تحلیل آثار هدف پرداخته، نحوه­ بازنمایی شخصیت قهرمان زن و تحولات آن را در سینمای انیمیشن دیزنی ارزیابی نماید چنانکه استراتژی­ های برساختیِ کلیشه ­سازی و اسطوره­ سازی، از ابزار مهم بازنمایی رسانه­ ای برای تعریف و تثبیت معانی هستند. در این مقاله، با استفاده از الگوی سه­ سطحی نشانه­ شناسی رولان بارت، دلالت­ های صریح، ضمنی و ایدئولوژیک تحلیل می­ شود. یافته ­ها حکایت از تحولات عمده در روند بازنمایی شخصیت­ های زنانه در این تولیدات دارند؛ شیوه­ بازنمایی قهرمانان زن از ابتدا تا اواخر قرن بیستم، تغییرات مربوط به اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک، و نیز دگرگونی­ های مربوط به دهه­ اخیر. در نتیجه این تحولات را می­ توان تقارن و تأثیر موج­ های اول تا سوم جنبش فمینیزم دانست.

کد مقاله 42971
تعداد بازدید 144

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397