• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و درمان پذیرش تعهد بر شفقت خود در زنان دارای تعارض زناشویی
تعداد صفحات 10
نویسنده حمید یعقوبی - حسن توزنده جانی - احمد زنده دل
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 122-113
زبان فارسی
کلید واژه درمان متمرکز بر هیجان  تایباد (شهرستان)  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  تعارض زناشویی  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  شفقت خود  زنان دارای تعارضات زناشویی  
چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و درمان پذیرش و تعهد بر شفقت خود در زنان دارای تعارض زناشویی می باشد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و آزمون پی گیری با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره بهزیستی شهر تایباد بودند. نمونه آماری 39 آزمودنی ( 13 نفر گروه هیجان مدار، 13 نفر درمان مبتنی بر پذیرش – تعهد و 13 نفر گروه کنترل) بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه گمارده شدند. گروه های آزمایشی درمان هیجان مدار (طی 9 جلسه ) و درمان مبتنی بر پذیرش – تعهد (طی 8 جلسه ) دریافت نمودند ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش، پرسش نامه های تعارض زناشویی براتی و ثنایی و شفقت خود نف بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.
یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که پروتکل آموزشی درمان هیجان مدار نسبت به درمان پذیرش تعهد تأثیر معنادار بیشتری بر افزایش شفقت خود در زنان دارای تعارض زناشویی داشته است.
نتیجه گیری: مطابق با یافته های پژوهش حاضر، می توان از بسته آموزش درمان هیجان مدار برای افزایش میزان شفقت خود از طریق ابراز هیجانات، توانایی همدلی با دیگران و انتقادپذیری در زنان دارای تعارض زناشویی بهره برد.

کد مقاله 42969
تعداد بازدید 99

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397