• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر اعتیاد به اینترنت و ادراک حمایت اجتماعی خانواده در دختران نوجوان
تعداد صفحات 14
نویسنده سعیده صفری - علی‌ اکبر سلیمانیان - محمود جاجرمی
مشخصات نشریه  مديريت ارتقاي سلامت شماره 5 پیاپی 51
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1400
محدوده صفحات 120-107
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  حمایت اجتماعی  اعتیاد به اینترنت  حمایت اجتماعی ادراک‌ شده  واقعیت درمانی  حمايت اجتماعی خانواده  نوجوانان دبیرستانی  خراسان شمالی (استان)  بجنورد (شهرستان)  آموزش واقعیت درمانی  اثربخشی واقعیت درمانی  دوره دوم متوسطه  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده مقدمه: اعتیاد به اینترنت و کاهش ادراک حمایت اجتماعی خانواده در میان نوجوانان موجب آسیب های اجتماعی گسترده ای در سطح جامعه می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش "واقعیت درمانی" بر اعتیاد به اینترنت و ادراک حمایت اجتماعی خانواده در دختران نوجوان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 220 تن از نوجوانان دختر متوسطه دوم در استان خراسان شمالی در شهرستان بجنورد در سال 1399 بود. 30 تن به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده (قرعه کشی) در یک گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند (در هر گروه 15 تن). ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "آزمون اعتیاد به اینترنت" (Internet Addiction Test) و "مقیاس ادراک حمایت اجتماعی-خانواده" (Perceived Social Support – Family Scale) بود. روایی صوری به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. پیش از شروع مداخله ابزارهای پژوهش توسط گروه ها تکمیل شده بود. گروه مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. پس از اتمام مداخله و انجام پس آزمون، یک ماه بعد نیز ابزارها توسط هر 2 گروه تکمیل شد. سپس در انتهای پژوهش گروه کنترل نیز آموزش ها را دریافت کردند. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 انجام شد.
یافته ها: بعد از مداخله، بین گروه مداخله با گروه کنترل، در هر 2 متغیر اعتیاد به اینترنت (02/23 = F و 001/0 = P) و ادراک حمایت اجتماعی-خانواده (01/15 =F و 001/0 = P) تفاوت معنادار وجود داشت. با توجه به مقادیر اندازه اثر، 45 درصد تغییرات در اعتیاد به اینترنت و 34/0 درصد تغییرات در ادراک حمایت اجتماعی -خانواده ناشی از آموزش "واقعیت درمانی" است (001/0 = P).
نتیجه گیری: استفاده از آموزش "واقعیت درمانی" در کاهش اعتیاد به اینترنت دختران نوجوان و افزایش ادراک حمایت اجتماعی -خانواده مؤثر است. پیشنهاد می گردد مشاوران برای ارتقای توانمندی های فردی و کاهش اعتیاد به اینترنت و درک بیشتر حمایت خانواده در نوجوانان از آموزش فوق استفاده کنند.

کد مقاله 42933
تعداد بازدید 102

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397