• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش میانجی دشواری تنظیم هیجان در رابطه انعطاف‌پذیری روانشناختی و احساس تنهایی در زنان نابارور
تعداد صفحات 10
نویسنده آریانا شعبان‌نژاد - محسن فضلعلی - بهرام میرزائیان
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 4 پیاپی 46
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1400
محدوده صفحات 83-74
زبان فارسی
کلید واژه زنان نابارور  تنظیم هیجانی  احساس تنهایی  ناباروری زنان  ناباروری  ساری (شهرستان)  مشکلات تنظیم هیجانی  انعطاف‌پذیری روان‌شناختی  تنهایی زنان  
چکیده مقدمه: ناباروری وضعیتی است که می­ تواند با پیامدهای فردی و اجتماعی متعدد همراه باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی دشواری تنظیم هیجان در رابطه انعطاف پذیری روانشناختی و احساس تنهایی در زنان نابارور بود.
روش کار: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه زنان مراجعه کننده به مرکز ناباروری حضرت مریم ساری جهت دریافت خدمات ناباروری در فاصله زمانی سه ماهه پاییز 1398 بود. از میان آنها تعداد 291 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند بر اساس ملاک های ورود و خروج برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ ها از ابزار پرسشنامه احساس تنهایی (UCLA)، پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی و پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان (DERS) استفاده شد. در پژوهش حاضر، برای تحلیل داده­ ها از روش­ های ضریب همبستگی پیرسون و و مدل معادلات ساختاری با بهره­ گیری از نرم افزار ایموس استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان دادند که انعطاف ­پذیری (24/0- = r ، 01/0 ≥ P ) و دشواری تنظیم هیجان (36/0 = r ، 01/0 ≥ P) به ترتیب دارای همبستگی منفی و مثبت معنی دار با احساس تنهایی می باشد. دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین انعطاف پذیری روانشناختی و احساس تنهایی دارای نقش میانجی بود (01/0 ≥ P).
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که در زنان نابارور، انعطاف پذیری روانشناختی و دشواری تنظیم هیجان قادر به پیش بینی احساس تنهایی هستند. به نظر می­ رسد که متخصصان سلامت می­ توانند با طراحی مداخلات مناسب به کاهش دشواری تنظیم هیجان و احساس تنهایی و افزایش انعطاف پذیری روانشناختی در این افراد کمک کنند.

کد مقاله 42927
تعداد بازدید 125

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397