• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عریب بن سعد قرطبی؛ حکیم مسلمان زنان و اطفال
تعداد صفحات 12
نویسنده محبوبه فرخنده زاده - سیده نرگس تنهایی
مشخصات نشریه  تاريخ پزشكي - گروه تاريخ پزشكي مركز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشكي پیاپی 46
تاریخ انتشار 1400
محدوده صفحات 12-1
زبان فارسی
کلید واژه علم پزشکی  زنان و زایمان  بیماری‌های زنان  مامایی  جنین‌شناسی  اندلس  پزشکی زنان  تاریخ پزشکی  دانش پزشکی  اسپانیا  پزشکی کودکان  بیماری‌های زنان و زایمان  خلق الجنین و تدبیر الحبالی و المولودین  عریب بن سعد قرطبی  
چکیده زمینه و هدف: در تاریخ پزشکی ایران و اسلام پزشکان نام ­آوری برخاسته ­اند که برخی چندان شناخته شده نیستند. عریب بن سعد قرطبی یکی از بزرگان و متخصصان عرصه پزشکی است که در عصر طلایی تاریخ و فرهنگ تمدن اندلس (اسپانیا) در دوران حکمرانی خلفای اموی اندلس (عبدالرحمان الناصر و الحکم المستنصر) فعالیت علمی داشت. گرچه شهرت عریب به واسطه نگارش اثر تاریخی ­اش «صله تاریخ طبری» است، اما مطالعه و واکاوی متون و آثار علمی این دانشمند حکایت از مهارت و تخصص وی در ادبیات، تاریخ، ستاره ­شناسی، پزشکی و شاخه ­های مرتبط با آن مانند داروشناسی دارد. مسئله اصلی این نوشته بررسی و تبیین سهم و جایگاه عریب در دانش پزشکی با تکیه بر بازکاوی شاهکار پزشکی او رساله «خلق ­الجنین و تدبیر الحبالی و المولودین» است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با رویکرد توصیفی و تحلیلی و با تکیه به روش مطالعه کتابخانه ­ای نوشته شده است.
یافته‌ها: عریب بعد از فراگیری دانش پزشکی به دربار امویان راه یافت و این اثر را به خواهش الحکم دوم به رشته تحریر در آورد. در سده ­های نخست هجری، پزشکی زنان و زایمان و طب کودکان به دلیل پیوستگی مطالب یک حوزه به شمار می­ رفته است و عریب نیز در رساله خود این مباحث را از هم تفکیک نکرده است. رساله «خلق الجنین» مشتمل بر پانزده باب یا فصل است که محور و موضوع اصلی آن جنین­ شناسی (مامایی) و بیماری ­های زنان و زایمان است که نویسنده بخش ­هایی را هم به موضوعات پزشکی کودکان (انواع بیماری­ های کودک، شیوه ابتلا و روش درمان) اختصاص داده است.
ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانت­داری در ارائه گزارش و انتشار مطالب رعایت گردیده است.
نتیجه‌گیری: مطالعات حاکی از آن است که رساله «خلق ­الجنین» نخستین متن علمی است که به مراحل تدریجی تکامل جنین به شیوه علمی پرداخته ­است. موضوعاتی همچون روش­ های تسهیل زایمان، درمان نازایی و تأکید نویسنده بر تربیت کودک از جنبه پزشکی و روانشناسی از نکات شاخص و مهم دیگر این اثر به ­شمار می روند. در این پژوهش تلاش می­ شود نخست به حیات و زندگینامه علمی عریب و معرفی اجمالی آثار وی پرداخته شود؛ در ادامه با واکاوی رساله پزشکی او، جایگاه وی در دانش پزشکی تبیین و بازخوانی شود.

کد مقاله 42925
تعداد بازدید 164

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397